Lomnické hudební nebe pohledem Jana K. Čeliše

31.03.2018 15:28:49 | Autor: redakce | Rubrika: VOLNÝ ČAS | Obce: Lomnice nad Popelkou

Lomnické hudební nebe pohledem Jana K. Čeliše

Nemohu zapřít, že mě odedávna fascinovala neuvěřitelná koncentrace kulturních událostí, hudebních souborů a významných osobností světa hudby v  městě tak malém, jakým je podkrkonošská Lomnice nad Popelkou.

Když mě osud z mého rodného Jičína, kam jsem se po studiích vrátil, zavál nejdříve profesně do Semil a později, po dalších životních peripetiích, do zkušeben a na jeviště s některými soubory právě do Lomnice, prohlubovalo se postupně mé přesvědčení, že se jedná o jedinečný fenomén, který láká k tomu, abych se jím zabýval.

Obraz „lomnického kulturního nebe", který jsem poprvé použil v příspěvcích na svých webových stránkách, vychází z představy, že stejně tak, jako má své hvězdy, stars, populární hudba, má je, především v oblasti hudby vážné, také Lomnice nad Popelkou. I když výjimečné, dokonce zcela mimořádné události by se v historii lomnické kultury našly i v nonartificiální oblasti, v té hudbě, pro kterou tak nepatřičně používáme slovo vážná, je onen přesah z místní a krajové kultury až do těch nejvyšších úrovní, včetně úspěchu na těch nejprestižnějších světových pódiích, tak jednoznačný, že si člověk musí položit otázku, kde se tak duchovní energie vlastně bere.

Odpovědi jsem hledal ve vrstvách vlastních vzpomínek z účasti na aktivitách souborů, jako je Collegium musicum Český ráj, Malá Muzika, Fidle či Komorní symfonický orchestr Krkonošského metra (KSOKrM), a setkávání s osobnostmi jako Jaroslav Krček, Jiří a Zdeněk Zahradník, Ivan Ženatý, Jaroslav Šonský, které nabylo zvláště v posledních letech, kdy se věnuji muzice i „trochu jinak", nové podoby.

Vzhledem k tomu, že jsem měl už delší dobu potřebu nějak se k této problematice vyjádřit, přivítal jsem s radostí nabídku ředitele Městského muzea a galerie v Lomnici nad Popelkou Jana Drahoňovského na vystoupení s tímto tématem v přednáškovém programu muzea. Vedle toho, co jsem sám zažil, jsem se mohl na druhé straně opřít o archivní materiály, kterými lomnické muzeum disponuje, především se jedná o diplomovou práci Olgy Kolové, která faktograficky celé téma zpracovala. Když jsem připojil další zdroje, zvláště práci Terezy Matlasové, vnučky zakladatele a dirigenta Podkrkonošského symfonického orchestru Jiřího Matlase, který sám pamatuji pouze z některých koncertů jako posluchač, a nejnověji bakalářskou práci Moniky Havrdové, flétnistky dnešního Podkrkonošského symfonického orchestru, který na ten první, Matlasův nejen svou filozofií navazuje, zjistil jsem úžasnou věc.

Také proto, že historie lomnického hraní je v těchto studentských pracích alespoň v základních obrysech kvalitně zpracována, ale především v odstupu času, který se zapsal v konkrétních zážitcích do mého osobního života, se před mýma očima zjevila skutečnost, že se tady odehrává něco zcela mimořádného, čeho se v přítomnosti účastníme. Uvědomil jsem si, že v Lomnici nad Popelkou se zrodila zcela ojedinělá kulturní kontinuita, kterou můžeme nazvat „sto let orchestrálního hraní v Podkrkonoší".

Od někdejšího „univerzálního orchestru" zaměstnanců firmy P. A. Šlechty, řízeném soukromým učitelem J. Nalezinkem ve dvacátých létech minulého století, zachovaného na jediné fotografii (přesné datum vzniku zatím neznáme) přes orchestr Matlasův, Collegium musicum Český ráj a KSOKrM (za určitého vkladu a spoluúčasti Fidle) se před námi rozprostírá souvislá linie této hudební aktivity, provázaná i personálně, neboť v celé historii nalezneme osoby, které působily v řečeném Šlechtově orchestru i prvním Podkrkonošském symfonickém orchestru (profesor Miloslav Valenta), či v „prvním" (lomnickém) i „druhém" (semilském) Podkrkonošském symfonickém orchestru (violoncellista Alois Melich, houslistka Jaroslava Petrásková, fagotista Jiří Roudnický a další), a zároveň mnohdy v Zahradníkově Collegiu i KSOKrMu, či postupně přecházely z jednoho tělesa do druhého (např. bývalá ředitelka lomnické ZUŠky Marta Klapková).

Vzhledem k rozsahu tématu jsem připravil pro lomnické muzeum dva večery, jeden věnovaný hudebním tělesům, druhý významným osobnostem „lomnického hudebního nebe". Přednášky o tom, co vlastně Lomničtí sami velmi důvěrně znají, podpořím svou fotodokumentací a hudebními ukázkami nahrávek. Spolu s pracovníky muzea bych rád kulturní veřejnost pozval na oba večery, a to vždy ve středu, 4. dubna a 18. dubna 2018.                                 

napsal Jan K. Čeliš

Jan K. Čeliš

(nar. 1949 v Jičíně), vystudoval Filozofickou fakultu Univerzity Karlovy, působil jako středoškolský profesor (Lepařovo gymnázium v Jičíně, Gymnázium Ivana Olbrachta v Semilech, EOS „Romain Rolland" v Drážďanech). Celý život se zabýval hudbou, výtvarným uměním, kulturou a krajinou, po Listopadu intenzivněji kulturou regionální (dvakrát byl dramaturgem festivalu Jičín - město pohádky, zastupitel a předseda kulturní komise v Jičíně aj.). Od osmdesátých let publikoval v katalozích a autorských strojopisných knihách a vystupoval na konferencích. Je hudebníkem, v posledním čtvrtstoletí hraje či hrál v několika souborech (Malá Muzika, Fidle, KSOKrM, Podkrkonošský symfonický orchestr, Jakub Kazda a přátelé aj.). Je editorem pražské společnosti České doteky hudby, fotografuje kulturní události a píše řadu příspěvků na své webové stránky „jan-k-celis.webnode.cz".

Sdílet s přáteli na facebooku

 
 
 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Krátké zprávy z regionu Semilska

Rok české hudby podpoří kraj téměř osmi sty tisíci korun

Téměř osm set tisíc korun věnuje Liberecký kraj na podporu české hudby: Děje se tak prostřednictvím speciálně zaměřeného dotačního programu 7.11 Rok české hudby. Celkem si pořadatelé kulturních akcí z oblasti klasické hudby rozdělí 769 015 korun. „Liberecký kraj se připojil tímto dotačním programem k oslavám české hudby, které Rok české hudby přináší. Jsem ráda, že v kraji vznikají kvalitní hudební projekty, které si podporu zaslouží a přinesou posluchačům a divákům radost a krásný kulturní zážitek," uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Výkonná rada ODS v Liberci zrušila členství dvěma členům

Výkonná rada ODS v pátek 12. dubna 2024 v návaznosti na závažné pochybnosti a podezření z korupčního jednání v Liberci rozhodla přijatým usnesením o ukončení členství Petru Židkovi a Petru Syrovátkovi. „Petr Židek byl vyzván, aby z věci vyvodil patřičné důsledky, a rezignoval na své funkce, nicméně výzvu odmítl. Ve stejné věci byl Petr Syrovátko vyzván k pozastavení členství. Oba pánové výzev neakceptovali, proto Výkonná rada ODS využila těchto mimořádných nástrojů. Výkonná rada zároveň rozhodla o zrušení Místního sdružení Liberec, čímž došlo k jeho zániku," uvedl tiskový mluvčí ODS Jakub Skyva.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Jarní novinka z Frýdlantu: na zámku ukáží turistům kastelánské křídlo
Řidiči mohou o víkendech nechat vozidla v libereckém parkovacím domě
V Semilech se běhalo pro Honzíka
Sdružení Český ráj prezentovali na veletrzích v Drážďanech i Wroclawi
Jarní koncerty v bozkovské sokolovně zakončí Brutus

Nejčtenější články

17.04.: Hasiči zachraňovali v Horní Branné kočku z dvacetimetrové výšky
17.04.: Obrazem: V divizním derby Velké Hamry porazily Turnov
19.04.: V Semilech se běhalo pro Honzíka

Další »

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasepojizeri

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT