Mluvčí Pavel Halla: Vyčistit trať úplně od stromů nejde
27.01.2012 09:15:53 | Autor: Petr Ježek | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Jablonec nad Jizerou,Paseky nad Jizerou,Bělá,Vyskeř,Stružinec,Nová Ves nad Popelkou,Libštát,Košťálov,Benecko,Horka u Staré Paky,Vítkovice,Víchová nad Jizerou,Studenec,Roztoky u Jilemnice,Poniklá,Mříčná,Martinice,Kruh,Horní Branná,Vysoké nad Jizerou,Slaná,Příkrý,Jesenný,Chuchelna,Bozkov,Benešov u Semil,Všeň,Tatobity,Sychrov,Svijany,Rovensko pod Troskami,Příšovice,Pěnčín u Turnova,Mírová pod Kozákovem,Karlovice - Sedmihorky,Kacanovy,Jenišovice,Hrubá Skála,Dolánky,Železný Brod,Vrchlabí,Jilemnice,Semily,Turnov,Lomnice nad Popelkou,Rokytnice nad Jizerou,Harrachov,Liberecký kraj,Krkonoše,Pojizeří
V nedávné době na železničních tratích v okolí došlo k nezvykle vysoké koncentraci havárií. Vše se naštěstí obešlo bez zranění, ale rozhodně to nezlepšilo důvěru cestujících. Položili jsme proto několik otázek mluvčímu Správy železniční dopravní cesty Pavlu Hallovi.
Od 5. do 22. ledna došlo na Jablonecku a v Pojizeří k celkem sedmi menším haváriím - první byl vlak z Kořenova, který nezastavil na třech zastávkách, další problémy byly 13. ledna na trati v Rychnově u Jablonce a u Spálova, poté 19. ledna vykolejil vlak přímo v Semilech a následně zkázu dokonala v neděli 22. ledna trojice havárií kvůli popadaným stromům u Železného Brodu směrem na Tanvald i Semily, když po té poslední dokonce trať z Brodu do Tanvladu uzavřeli až do čtvrtka 26. ledna odpoledne.
Mluvčí Správy železniční dopravní cesty Pavel Halla přiznává, že stromy z tratí zcela odstranit nelze, především kvůli dalším vlastníkům pozemků, ale i s ohledem na životní prostředí. Předchozí úpravy tratí a zautomatizování se ovšem podle něj osvědčilo a žádné dodatečné úpravy nepředpokládá.
Je nedávná série havárií na blízkých tratích v zimě normální? Osobně jsem o takové koncentraci i když menších havárií ještě neslyšel.
Tato série mimořádných událostí jistě normální není, i když za takto mimořádných podmínek se to může stát. Tyto tratě jsou trasovány v lesních porostech a skalních zářezech. Převážně smrková kultura s mělkým kořenovým systémem takto abnormálním zatížení nevydrží a dochází k vývratům. Tímto jevem jsou postiženy jak pozemky Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), tak i sousední pozemky cizích vlastníků.
Jsou již známé všechny příčiny těchto havárií? 
Všechny mimořádné události jsou v šetření, takže definitivní závěry a vyhodnocení dosud nejsou známy. Předběžně lze konstatovat, že důvodem vzniku události z 19. ledna 2012 v železniční stanici Semily a události z 5. ledna 2012 Kořeno v - Dolní Polubný nebyl stav infrastruktury.
Mnozí laici, ale i železniční odborníci argumentují neudržovaností těchto tratí, které přitom mají náročnější profil než třeba ve středních Čechách. Nemusí se tak udržovat více než jiné tratě?
O neudržovanosti v žádném případě nelze hovořit. I když je pravda, že rozsah i způsob oprav a údržby se může lišit podle provozního zatížení tratě i geografického umístění.
Téměř celá trať Liberec - Pardubice byla plně zautomatizovaná a pracovníci propuštěni, nechybí teď třeba právě na zimní údržbu?
Celá trať Liberec - Pardubice automatizovaná není. Dosud je na dálkové ovládání uzpůsoben úsek Železný Brod - Stará Paka. Dopravní zaměstnanci jsou nahrazeni v oblasti zimní údržby infrastruktury elektrickým ohřevem výhybek a další výkony související se zimními podmínkami zajišťují zaměstnanci SŽDC případně dodavatelské organizace.
Osvědčily se automatické prvky na tratích i v těchto náročnějších železničních podmínkách podhůří Krkonoš a Jizerských hor? Nedojde k dodatečným úpravám projektu?
Dálkové ovládání zabezpečovacího zařízení se plně osvědčilo a průměrná poruchovost zabezpečovacího zařízení a dálkového ovládání na této trati rozhodně nepřekračuje poruchovost srovnatelné trati s dálkovým ovládáním například Bakov nad Jizerou - Česká Lípa. Žádné dodatečné úpravy se nepředpokládají.
Provedete kromě nezbytných oprav i nějaké preventivní kroky, aby k haváriím nedocházelo zase příští zimu?
Opravy
a údržba budou probíhat standardně. Je předpoklad většího zaměření na likvidaci porostů podél tratí na pozemcích SŽDC, a případně sousedních i když tyto práce s ohledem na majitele lesních pozemků v okolí tratí a ochranu životního prostředí nejsou jednoduché. Problémové porosty, které se projevily při nedávných mimořádných povětrnostních podmínkách jsou v úseku Železný Brod - Velké Hamry za nepřetržitě vyloučeného provozu odstraňovány již nyní a vytypované porosty v úseku Železný Brod - Košťálov budou odstraněny v denních výlukách v nejbližším období.
Po těchto mimořádných událostech byl rozhodnutím mimořádného zimního štábu při nepříznivých povětrnostních podmínkách zaveden zvýšený dohled před jízdou prvního ranního vlaku i v průběhu dne. Vyčištění okolí těchto horských tratí od porostu tak, aby při pádu stromu tento nemohl zasahovat do průjezdného průřezu není pravděpodobně, s ohledem na majetkové vztahy a životní prostředí, reálné. (poslední větu mluvčí zdůraznil)
Železničáři situaci zvládli dobře směrem k cestujícím a nedošlo ani při jedné z havárií ke zraněním. I dopravně se situace také operativně řešila a nepanoval příliš chaos. To si jistě zaslouží uznání, koho byste jmenoval mezi těmi, kdo nastalou situace nejlépe zvládli?
Nasazení pracovníků Správy železniční dopravní cesty SDC severovýchodní Čechy, jako správce infrastruktury, bylo enormní.
Související články:
Vlaky se vrátily na trať mezi Železný Brod a Tanvald
Neuvěřitelné! Další havárie, z Brodu do Tanvaldu se pojede až ve čtvrtek
U Železného Brodu opět vykolejil vlak
FOTO: V Semilech přímo na přejezdu vykolejil rychlík
Vlaky nejezdily. Železnici zavalila u Rychnova i Spálova zemina s kamením
Vlaku na zubačce selhaly brzy. Prořítil se třemi zastávkami
Více zpráv o dopravní situaci vždy najdete v rubrice ZPRÁVY - Doprava
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Krok k budoucnosti podruhé pomáhá osmákům s volbou střední školy
Ve čtvrtek 11. prosince se uskutečnil druhý ročník projektu Libereckého kraje Krok k budoucnosti a znovu potvrdil význam systematické podpory kariérového rozhodování žáků základních škol. Akce určená pro žáky 8. tříd libereckých základních škol je propojila se středními školami a jejich partnerskými firmami či institucemi a nabídla mladým lidem přehledné a srozumitelné informace o možnostech dalšího studia i budoucího uplatnění. Krok k budoucnosti vznikl jako reakce na rostoucí potřebu pomáhat žákům v období, kdy stojí před jedním z prvních zásadních rozhodnutí - volbou střední školy. Formát akce staví na jednoduchém principu: jedno místo, jeden den a přímý kontakt se školami i firmami, které jsou s konkrétními obory dlouhodobě spojeny. Žáci tak získávají nejen informace o studijních programech, ale i reálnou představu o tom, jaké dovednosti a znalosti jsou v praxi skutečně potřeba. „Podpora odborného vzdělávání a kariérového poradenství šitého na míru mladé generaci patří mezi dlouhodobé priority Libereckého kraje. Máme odpovědnost vytvářet podmínky, ve kterých se mladí lidé mohou rozhodovat informovaně a s ohledem na budoucí uplatnění. Krok k budoucnosti je jedním z konkrétních nástrojů, jak tuto odpovědnost naplňovat," uvedla radní Libereckého kraje pro školství a sport Jitka Skalická.
Krajský odbor silničního hospodářství bude od ledna řídit Frömelová
Rada Libereckého kraje obdržela v úterý 2. prosince návrh na jmenování Bc. Dominiky Frömelové, DiS. do funkce vedoucí odboru silničního hospodářství Krajského úřadu Libereckého kraje s účinností od 1. ledna 2026. Do výběrového řízení vypsaného 2. října 2025 se přihlásila jedna uchazečka. Dominika Frömelová dlouhodobě působí na daném odboru, kde zastává od roku 2024 pozici vedoucí oddělení dopravně správních agend, a tak byla doporučenou kandidátkou pro jmenování krajskou radou. Ve funkci nahradí odchodivšího Zdeňka Borovičku.
Nejnovější články
Maloskalští volejbalisté nevezou ze Dvora Králové ani bod
Hasiči vytahovali v Košťálově auto z potoka
Hejtmanský vánoční mošt vynesl 7611 korun pro Hospic svaté Zdislavy
Předvánoční večer s klasikou rozezní Pojizerskou galerii
Dopravně bezpečnostní akci Mikuláš v kraji neuniklo 356 řidičů
Nejčtenější články
14.12.: Co nového v jízdním řádu od prosince 2025?
15.12.: Poděkovali zaměstnancům dopravců za služby pro cestující v roce 2025
16.12.: Střední školy v Libereckém kraji pomáhají
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.
