Jaroslav Rudiš: Chtěli jsme vytvořit jiný film, přestože to bude náročné
14.10.2011 16:11:39 | Autor: Petr Ježek | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Semily
![Jaroslav Rudiš: Chtěli jsme vytvořit jiný film, přestože to bude náročné Jaroslav Rudiš: Chtěli jsme vytvořit jiný film, přestože to bude náročné](https://www.nasepojizeri.cz/_cms/gf/modules/aktuality/semilykino_rudis0094np.jpg)
V pátek 7. října zavítal do semilského kina Jitřenka u příležitosti premiéry komiksového filmu Alois Nebel autor námětu a scénáře Jaroslav Rudiš. To byla jasná příležitost k rozhovoru se spisovatelem nejen o filmu, komiksu, ale i jeho dalších projektech.
Před vlastním rozhovorem s Jaroslavem Rudišem jsem se mu přiznal, že jsem si otázky připravoval až při cestě vlakem z Turnova do Semil. To samozřejmě příznivce vlaků zaujalo, ale sám jsem si „naběhl", když jsem to komentoval větou: „Je to docela zajímavá trať, na cestě je asi osm tunelů..." Byl jsem okamžitě přerušen: „Ne, těch tunelů je přece šest," opravil mě Rudiš. Od té chvíle už jsem věděl, že mluvím nejen s velkým znalcem železnice, ale i zdejšího regionu.
Jste známý svým vztahem k Libereckému kraji, film Grandhotel podle vaší knihy se odehrává v hotelu Ještěd a v Liberci. Vím, že jste studoval na gymnáziu v Turnově, ale co vás ještě váže k Pojizeří?
Narodil jsem se v Turnově, ale vyrůstal a bydlel v Lomnici nad Popelkou a studoval poté opravdu na gymnáziu v Turnově. Jsem s Turnovem i Lomnicí spjatý. V Lomnici navíc žije moje rodina, rodiče. Nesnášel jsem tenhle region v pubertě, ale teď se sem moc rád vracím. Dobře se mi tady tvoří, z Lomnice je taky můj kamarád Petr Pýcha, se kterým jsme napsali rozhlasovou hru Lidojedi, která měla nedávno premiéru. V Lomnici jsem napsal i román Konec punku v Helsinkách.
Dnes jste byl na zahájení (pátek 7. října) výstavy komiksů v Muzeu a Pojizerské galerii v Semilech, co vás k návštěvě nalákalo?
Řekl mi o tom vedoucí kina Ondřej Šír, protože se to krásně propojilo s premiérou komiksového filmu Alois Nebel v Semilech, což je hezká náhoda. Těší mě hlavně, že se vůbec pořádá v muzeu výstava komiksů, protože tím se vlastně uznává komiks jako umění. Je vidět že jsou Tomášovi (autor Tomáš Kučerovský) věci velmi zajímavé, umí udělat skvělý komiksový příběh.
Jaký je váš vztah ke komiksům kromě Nebela?
Přivedl mě k nim zpětně Jaromír 99. Třeba ve Francii má komiks tradici i jako umění pro dospělé, existují v něm i vážné příběhy - romány jako komiks, nejen ty superhrdinské. Žijeme v takové uspěchané vizuální době, takže si myslím, že komiksům to bude čím dál víc, díky jejich obrazové podobě, přát. Ta touha poslouchat příběhu totiž zůstává, ale jde o to jestli to zůstane v knihách nebo právě v komiksech. Ještě jinak řečeno, nebojím se, že by literatura nepřežila, ale možná je její budoucnost v komiksech.
Jak se díváte na zdejší prolnutí kina s knihovnou a nově třeba právě komiksovým večerem i s muzeem?
Je to určitě dobrá věc, tady jsou skvělý lidi co se motají kolem kultury, ať už pan Šír nebo ředitelka muzea Hájková, má to tu takovou energii. Semily nejsou tak ospalý město, jak by se mohlo zdát.
Pojďme už k vlastnímu filmu, autor námětu často není spokojen s výslednou podobou filmu. Jak jste s ním spokojený vy a zvlášť u Nebela, který byl vytvářen unikátní technikou?
Jsem spokojený na tři tisíce procent, já i výtvarník Jaromír 99. Od začátku jsme chtěli, aby to byl komiks. Odmítli jsme úvahy o tom, že by to byl hraný film, chtěli jsme tam převést atmosféru komiksu. A zároveň zachovat i ten příběh 50 letého nádražáka, kterej se tak poztrácel v dějinách a musí pochopit, že na světě není jenom nádraží, ale i ženský. Což je možná dobrý pochopit v určitý fázi života (úsměv).
Ale film je na rozdíl od komiksu vytvořen metodou rotoskopie podle skutečných herců, co vás k tomu vedlo?
Přišel s tím režisér Tomáš Luňák a dává to filmu takovou plastičnost, protože vidíte ty herce. Jejich tváře, jak se pohybujou, a poznáváte tam Miroslava Krobota nebo Karla Rodena. Nikdo z nás ale netušil, jak to bude náročné.
Co na tom bylo nejnáročnější?
Ta samotná animace, překreslení vlastně trvalo dva roky, film se rodil celkem pět let, pohyb po pohybu. Je to ruční práce, 50 animátorů to ručně překreslovalo. Vzhledem k tomu, že je v Čechách animátorská tradice, tak tady šlo ty šikovné lidi najít. Chtěli jsme vytvořit takhle jiný film, přestože to bude náročné.
Film byl geniálně zpropagován hlasováním diváků o tom, ve kterém kině bude uvedena předpremiéra. Koho to napadlo?
Vymyslel to Aerofilms, naši distributoři, propojily se k tomu další nápady. Nikdo třeba nečekal, že další hvězdou našeho filmu bude Václav Neckář, jehož písnička ve filmu zazní na pár vteřin. Sázíme i na takovou šeptandu lidí. Nečekáme, že na Aloise Nebela přijde milion diváků, je to prostě artový film. Nabízíme ale divákům zajímavý zážitek a třeba i výjimečný zvuk u českého filmu. K tomu jsme dostali i pozvání na filmové festivaly (v Benátkách a v Torontu - poznámka redakce) a média pak sama měla zájem o filmu psát, až toho bylo jakoby moc, takže už mám zákaz poskytovat rozhovory (úsměv). Tohle je teda vlastně výjimka.
Chystáte nějaký nový literární počin nebo snad další filmový projekt?
Chtěli bychom udělat s Jaromírem 99 nový komiks. Podle knihy Konec punku v Helsinkách by mohl být nový film. A rozhlasovou hru Lidojedi bychom s Petrem Pýchou chtěli udělat jako divadelní adaptaci.
Jaroslav RudišNarozen 1972 v Turnově
Autor románů Nebe pod Berlínem, Grandhotel, Potichu a Konec punku v Helsinkách. S Jaromírem 99 vytvořil úspěšnou komiksovou trilogii Alois Nebel: Bílý Potok, Hlavní nádraží a Zlaté hory. Společně s Petrem Píchou napsal nedávno uvedenou rozhlasovou hru Lidojedi.
Za své knihy získal Cenu Jiřího Ortena a čtenářskou cenu Magnesia Litera. Žije a pracuje mezi Lomnicí nad Popelkou, Prahou a Lipskem.
Aktuálně: Na konci září bylo oznámeno, že Česká televizní a filmová akademie vybrala film Alois Nebel jako českého zástupce v klání o americké filmové Oscary. Aktuálně byla dnes vydána doplňující zpráva, že kromě nominace v kategorii nejlepší zahraniční film, se jedná i o jeho přijetí do kategorie animovaných filmů.
Ve čtvrtek 20. října od 17.30 a 20 hodin Jaroslav Rudiš osobně uvede i premiéru filmu Alois Nebel v kině v Lomnici nad Popelkou. Kompletní program lomnického kina.
Související články:
Rok provozu kina Jitřenka oslavili s Rudišem a Nebelem
Hlasování o Nebela skončeno, zvítězilo kino v Jeseníku!
FOTO: V Pojizerské galerii zahájili první komiksovou výstavu
Kompletní říjnový program kina Jitřenka
Rozhovory s dalšími filmovými tvůrci:
Zdeněk Troška: Zdejší kraj patří pro filmování Věře Plívové - Šimkové
Jan Hřebejk: Návrat k Pelíškům by už dnes nefungoval
Rozhovory se zajímavými osobnostmi najdete v rubrice VOLNÝ ČAS - Rozhovory
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Na autobusové nádraží v Jablonci po novém mostě
Od pondělí 22. července se znovu otevřela ulice Luční v Jablonci nad Nisou. Ta byla neprůjezdná od začátku letošního dubna, kdy město začalo rekonstruovat most. Oproti předpokládanému termínu se podařilo nový most dokončit o více jak týden dříve. Stavba vyšla městský rozpočet na 3,2 milionu Kč bez DPH. Více podrobností na Našem Jablonecku
Turnovské prameny prošly rozbory a jsou oba pitné
Poslední laboratorní rozbory vody z pramenů pod Valdštejnem a Boží vody byly provedeny dne 10. července 2024. Výsledky rozboru obou pramenů vyhovují hygienickým limitům požadovaným vyhláškou Ministerstva zdravotnictví ČR č. 252/2004 Sb., v platném znění. Voda je pitná.
Nejnovější články
V lomnickém klubu zazpívá Honza Křížek
Kam za sportem a zábavou v Pojizeří o víkendu 26. až 28. července
Valdštejn se ponoří o víkendu do středověku
Den Geoparku UNESCO Český ráj bude v Kempu Sedmihorky
Motoseriál EDDA Cup zavítá po roce znovu na Cimbál
Nejčtenější články
25.07.: Po nehodě dvou aut u Jilemnice jsou tři zranění
25.07.: Motoseriál EDDA Cup zavítá po roce znovu na Cimbál
24.07.: Mostek přes Rudný potok v Obřím dole je již opraven
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks |
RSSJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.