K jakým změnám v jízdním řádu dochází od 14. prosince?
13.12.2014 11:42:22 | Autor: redakce | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Liberecký kraj,Pojizeří
Od neděle 14. prosince vejdou v platnost nové jízdní řády v rámci celostátní změny. Co tyto změny přinesou cestujícím v Libereckém kraji? A jaký vlastně byl uplynulý rok?
Jízdní řády je možné, tak jako v minulých letech, zakoupit v knižní podobě. Vydávány jsou pro oblasti Českolipsko, Liberecko a Jablonecko+Semilsko. Prodejní cena je 40 korun a k zakoupení jsou v informačních centrech dopravců a vybraných měst, ale také přímo v autobusech u řidiče či u některých prodejců knih. Letos bylo vydáno celkem 6 000 kusů ve zmíněných třech regionálních mutacích.
Ohlédnutí za rokem 2014
V posledních letech se v Libereckém kraji daří držet počet cestujících na stabilní úrovni. Je však patrný trend, kdy počet cestujících mírně roste v okolí větších měst a průmyslových zón, naopak jejich počet klesá v oblastech s řidším osídlením, které je vzdáleno od míst s vyšší koncentrací nabídky pracovních pozic. Rok 2014 byl také ovlivněn slabší zimou, což bylo vidět například na lince z Liberce na Bedřichov, kde v porovnání let 2013 a 2014 došlo k poklesu cestujících o 39 %. Ani tento výkyv však celkový počet cestujících dramaticky neovlivnil a počet cestujících stále mírně vzrůstá.
Mezi nejvytíženější patří tradičně linky do průmyslové zóny v Liberci. Denní počet cestujících dosahuje hodnoty až 1 793 cestujících za den (průměrně 39 cestujících na spoj). Nejvyšším zaznamenaným maximem na těchto linkách v roce 2014 bylo 69 cestujících ve spoji 669/12 (návoz na ranní směnu ze Sulikowa (PL), Bulovky a Frýdlantu dne 20. 5. 2014 v Mníšku před Libercem). Obdobná maxima byla dosahována na lince 530740 z průmyslové zóny JIH do Tanvaldu a to v úseku Liberec - Jablonec nad Nisou.
Integrovaný dopravní systém IDOL
Integrovaný dopravní systém IDOL byl spuštěn v roce 2010 a stále patří k jedněm z nepropracovanějších v ČR, proto byl v roce 2012 oceněn jako nejkomplexnější v republice v rámci studie VŠ Praha a Mastercard.
Jeho primárním cílem je zvýšit atraktivitu veřejné dopravy tím, že na první místo staví potřeby cestujících, které jsou řešeny v rámci finančních možností Libereckého kraje. KORID LK provádí pravidelné vyhodnocování, do jaké míry se nabídka přepravních služeb Libereckého kraje potkala s poptávkou cestujících a zdali změny, které se každoročně připraví, jsou akceptovány a mají pozitivní dopad do využití veřejné dopravy.
Liberecký kraj není osamoceným ostrovem v moři a některé změny jsou iniciovány potřebou rozbourat hranice, které vznikly buď historicky z dob územněsprávního rozdělení a organizace veřejné dopravy po okresech, nebo naopak nově vznikající rozdělením dřívějších krajů na nové krajské uspořádání. Výsledkem je nejen zavedení nových mezikrajských páteřních linek, ale i expanze území IDS IDOL i za hranice Libereckého kraje.
Projekt poptávkové dopravy
Od prosince 2012 funguje v Libereckém kraji systém poptávkové dopravy, který umožňuje operativně přizpůsobit nabídku veřejné dopravy aktuální poptávce cestujících. Díky tomuto systému je možné udržet nabídku veřejné dopravy v místech, kde je reálná poptávka velmi nízká nebo dokonce nepravidelná. V období JŘ 2013/14 bylo do systému zařazeno cca 0,7 % z celkového objemu dopravních výkonů v kraji, z čehož zhruba 52 % výkonů bylo ušetřeno.
Cílem nebylo dosažení významných finančních úspor (ty dosáhly výše cca jednoho milionu korun), ale vyšší efektivita dopravy, a také způsob, jak nabídku veřejné dopravy mírně rozšířit. Nově došlo k navýšení možnosti dopravy například v obcích Proseč pod Ještědem, Bílá, v Holenicích nebo v místních částech města Hrádek nad Nisou (Oldřichov na Hranicích, Loučná) či v Rokytnici n. Jiz. na Horní Domky. Další informace k tomuto systému jsou k dispozici na webu www.iidol.cz, v sekci Jízdní řády/Radiobus-Radiostop.
V rámci kontroly kvality provádí KORID LK tzv. Mystery shopping (metoda fiktivního cestujícího) bylo zkontrolováno zhruba 1 100 spojů. Během jízd bylo zaznamenáno přibližně 60 neshod, z čehož 31 bylo závažných (ztráta přípoje, příliš velký náskok spoje atp.).
Opravy pozemních komunikací a související objížďky
Podobně jako v minulých letech i letošní rok byl z pohledu veřejné dopravy poznamenán opravami pozemních komunikací, s čímž souviselo velké množství objížděk. Přestože cestující měli pro tento stav pochopení, jejich nespokojenost s komplikacemi byla během našich kontrolních jízd pozorovatelná. I v příštím roce lze předpokládat další opravy pozemních komunikací i železničních tratí (viz dále), proto nabádáme cestující k větší obezřetnosti. Aktuální informace o výlukách a objížďkách je možné sledovat na www.iidol.cz.
Opravy a rekonstrukce železničních tratí
Cestující jistě zaznamenali, že v roce 2014 probíhaly významné opravy na tratích z Liberce do Jablonného, a také mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. V prvním případě šlo o opravu povodněmi poničené tratě, ve druhém případě jde o krajem dlouho požadovanou rekonstrukci trati, která by měla přinést zlepšení technického stavu trati a zkrácení mezistaničních jízdních dob, což v konečném důsledku umožní zavedení intervalu jízdy vlaků 30 minut ve špičkách a 60 minut v sedle. K tomu je však zapotřebí ještě dalších stavebních prací i v roce 2015.
S železniční úpravou souvisí i obnovení zastávky v Libštátě na lince 980/67098 Rokytnice nad Jizerou - Praha. Tato linka byla po dlouhých, přibližně 50 letech opět obnovena přes Libštát. Důvod proč tato linka jezdila pouze přes Košťálov, byly totiž železniční závory, u kterých se čekalo 20 minut i déle.
Trendy ve srovnání 2011 - 2012 - 2013 - 2014
Veřejná doprava v Libereckém kraji provozuje svoje Zúčtovací centrum IDOL, které eviduje veškeré platby za jízdné i dopravní výkony uskutečněné dopravci v rámci IDOL. Zúčtovací centrum IDOL funguje od roku 2011 a nabízí srovnání jednotlivých let v časových řadách.
Z nich vyplývají tyto trendy:
Tržby v systému IDOL a počet cestujících (jízd)
V meziročním nárůstu vzrostly tržby na linkách IDOL v průměru o 6 % a pokračuje tak trend z posledních let. Největší nárůst tržeb je v jednotlivém jízdném.
V meziročním nárůstu počtu cestujících se jedná o 2,5% nárůst cestujících ve vozidlech veřejné dopravy. Rozdíl v procentuálním nárůstu mezi počtem cestujících a tržbami se skrývá v plošném zdražení tarifu v druhé polovině roku 2013.
Příslibem je výrazný nárůst obou veličin především v poprázdninových měsících roku 2014.
Způsob placení
Pro dopravce i objednatele je žádoucí, aby cestující používali elektronickou formu jízdného. K tomu je postaven i ceník, který na elektronické jednotlivé jízdné poskytuje přibližně 10% slevu. A umožňuje přestupy v rámci příměstské dopravy i do MHD. Podíl jízd hrazených bezhotovostně (elektronické časové jízdné, elektronická jednotlivá jízdenka) v celkovém objemu jízd po každoročních nárůstech v předchozích letech začal stagnovat na 60 %, pravděpodobně se vyčerpal potenciál cestujících ochotných hradit z elektronické peněženky. Zajímavostí je, že podíly se diametrálně liší v jednotlivých regionech a např. liberecko-jablonecká aglomerace (75:35) má obrácený podíl než Českolipsko (35:75).
Druhy jízdného
Oproti předchozím létům, kdy všechny kategorie jízdného měly vzrůstající charakter, stagnuje v letošním roce prodej časových předplatních kupónů (7, 30, 90 dní). Vzhledem k tomu, že tržba z tohoto druhu jízdného má stále několikaprocentní nárůst, bude stagnace ovlivněna jednak zdražením v průběhu roku 2013 a přesunem segmentu cestujících k delším dojíždějícím relacím. Celkový počet prodaných jednotlivých jízdenek (hotovostních i elektronických) stoupl meziročně o 3 % a přičinil se o stále vzestupný trend užití veřejné dopravy v Libereckém kraji.
Celosíťové kupóny (pro celý Liberecký kraj)
Tento tarifní produkt je platný od roku 2012 ve variantě R365+ (celosíťový klouzavý roční za 10 000 Kč) a Senior Pas (pro cestující nad 70 let věku na jeden kalendářní rok za 500 Kč).
R365+ jako nejdražší tarifní produkt má stoupající využití a v současné době ho využívá necelých 200 cestujících. Poskytuje výhodnější cenu již při dojíždění veřejnou dopravou nad 35 - 38 km (nepočítaje v to využití v osobním čase) a hlavními uživateli jsou dojíždějící pracující do průmyslových zón v Liberci a do Mladé Boleslavi, která je též zahrnuta do území IDOL.
Senior Pas i přes loňské zdražení (prakticky ze 100 na 500 Kč) si udržel svoji klientelu okolo šesti a půl tisíce držitelů. Je zajímavé (a souvisí to i s demografickým vývojem a s rostoucí aktivitou seniorů), že počet uskutečněných jízd i jejich průměrná délka rok od roku stoupají, což na jednu stranu znamená vyšší dotaci Libereckého kraje tomuto segmentu, na druhou stranu je velmi adresnou cílenou podporou.
Statistické průměry na den či km (2014)
Průměrné tržby na 1 km v příměstské autobusové dopravě: 12,8 Kč/km
Průměrný počet cestujících za den na železnici: 24 745
Průměrný počet cestujících za den v PAD: 45 017
Jak se měnily jízdní řády v loňském roce?
Související články
Terminál v Železném Brodě zahajuje 14. prosince zkušební provoz
Nejoblíbenějším řidičem je Jiří Štefánek a průvodčí Petra Kudláčková
Liberecký kraj podá žalobu na České dráhy
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Adventní koncert nejen pro seniory z Turnova
Odbor sociálních věcí Městského úřadu Turnov srdečně zve seniory a osoby se zdravotním postižením na tradiční adventní koncert pěveckého sboru Musica Fortuna. Začíná v úterý 9. prosince 2025 v 18 hodin v Městském divadle Turnov.
Kácení i sázení lip se chystá v turnovské ulici Žižkova
Kácení a následná výsadba nových stromů, se kterými se počítá v týdnu od 1. prosince 2025, se dotkne ulice Žižkova v úseku od křižovatky se Zborovskou ulicí k ulici Alej legií. Dojde ke kácení osmi kusů lip srdčitých, ve stejném týdnu proběhne dosadba nových stromů. Jedná se o jeden strom u budovy OAHŠ u křižovatky se Zborovskou ulicí, jeden strom u vchodu do obchodu ZŠ Žižkova a šest stromů u bytových domů na konci ulice Žižkova. Kácení je plánováno za provozu se začátkem v pondělí 1. prosince (pokud klimatické podmínky dovolí). Při kácení jednotlivých stromů vždy dojde ke krátkodobé uzavírce komunikace za asistence poučených osob, které přechodně zastaví dopravu. Strom bude rychle odklizen a provoz znovu uvolněn. Kácení bude provedeno vždy v čase, kdy tudy neprojíždí autobus na pravidelné lince.
Nejnovější články
Prosincové akce pod patronací Sportovního centra Semily
Prosincový program v turnovské Náruči
Po výhrách v Hronově volejbalisté Malé Skály v čele tabulky!
Liberecký kraj opět vydal ročenku, která hodnotí končící rok 2025
Hejtman Martin Půta zavítá do Mříčné
Nejčtenější články
03.12.: Silnice I/14 mezi Rokytnicí a Jablonečkem po první fázi rekonstrukce
03.12.: Obrazem: Rozsvícení vánočního stromu v Semilech 2025
02.12.: Fúze liberecké a českolipské nemocnice nabyla konkrétní podoby
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.