Město Turnov obměnilo vozový park

22.08.2024 23:39:27 | Autor: Marcela Jandová, město Turnov | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Turnov

Město Turnov obměnilo vozový park

S rekonstrukcí ulice Antonína Dvořáka jste před turnovskou radnicí možná zaregistrovali nové dobíjecí stanice. Během léta k nim přibyly také dva městské elektromobily.

Postupná obměna vozového parku města rozhodně není výstřelkem. S ohledem na životnost jednotlivých vozů a ekonomičnost provozu je čas od času nové auto nutností. Auta slouží pro dopravu investičních techniků na stavby, stavebnímu úřadu, odboru životního prostředí i cestám na jednání či technickým jízdám dalších odborů.

Vzhledem k současným trendům trvale udržitelného rozvoje, které se město snaží sledovat a dál rozvíjet, byl právě nákup elektromobilů vcelku jasnou volbou. Při kratších cestách, které městská auta realizují ve většině případů, jde o podstatně ekonomičtější variantu. Při pohybu ve městě a v okolí je jejich provoz navíc výrazně šetrnější k ovzduší. K rozhodování pro zavedení elektromobility v rámci vozového parku městského úřadu samozřejmě přispěla i možnost využití dotačního titulu Státního fondu životního prostředí České republiky.

Nová elektroauta Městského úřadu Turnov<br />Autor: Marcela JandováMěsto Turnov pořídilo dva vozy MG 4 Emotion, na základě výběrového řízení se jejich dodavatelem stala firma Auto Koutek, s. r. o. Cena jednoho auta dosáhla necelých 732 tis. Kč, z toho dotace na jedno auto je 300 tis. Kč. Další částka z SFŽP ČR, Národního plánu obnovy, mířila na dobíjecí stanice, které jsou umístěny na uzavřeném parkovišti za Novou radnicí. Na každou ze dvou stanic dotace činila 50 % z ceny bez DPH (max. 30 tis. Kč). Jak bylo zmíněno, další dvě nabíjecí stanice byly instalovány už dříve v rámci celkové rekonstrukce ulice Antonína Dvořáka. Aktuálně slouží autům městského úřadu, brzy by měla být nastavena pravidla pro užití veřejností.

Nákup elektromobilů koresponduje s celkovým směřováním k vyšší energetické nezávislosti našeho města. S výhledem na rozvoj komunitní energetiky, postupnou instalací fotovoltaiky na městských budovách a třeba i plány na zprovoznění malé vodní elektrárny by elektromobilita mohla být jedním z kroků k významným úsporám pro městskou kasu a omezení negativních vlivů na životní prostředí. Cesta k trvale udržitelnému životu je téma současnosti a bez reálných kroků se změny k lepšímu prostě neodehrají.

Věděli jste?

  • Porovnání ročních nákladů na provoz auta s elektromotorem, které ročně ujede zhruba 30 tis. km, znamená úsporu 60 tis. Kč oproti autu se spalovacím motorem.
  • Nižší náklady jsou také na údržbu a servis - nemusíte třeba měnit olej nebo olejový filtr.
  • V elektromobilu neřešíte ani další komponenty, které běžně najdete u aut se spalovacím motorem, jako je výfukový systém, převodovka či zapalovací svíčky a spojka. Fungují na principu pohánění elektrickou energií. Jako zdroj je využíván zejména akumulátor. Důležitou součástí je samozřejmě také elektromotor s účinností až 90 % (účinnost moderních spalovacích motorů je kolem 35 až 40 %).
  • První elektromobily byly vyvinuty ještě před érou spalovacích motorů. Ve 30. letech 19. století sestrojil skotský podnikatel Robert Anderson první elektrický kočár. Od té doby vlastně až do konce 19. století docházelo v této oblasti k neustálému pokroku. Ve 20. století převzali vládu motory spalovací, jejichž výhody spočívaly v jednodušších a levnějších technologických řešeních, rychlejším doplňování paliva a delším dojezdu. Rozvoj spalovacích motorů a jejich efektivnosti ale ve 21. století dosáhl dosáhl limitu.
  • Nevýhodou elektroaut může být lithium-iontová baterie, která je špatně dostupná a její výroba nákladná. Nedokonalá je zatím i síť dobíjecích stanic. Na druhou stranu se dá předpokládat, že poptávka po tomto typu vozu zatím zůstane rostoucím trendem. Existuje velký tlak na rozvoj technologií, vybavení, zvyšování bezpečnosti i snižování ceny vozů. Výroba se tak velmi rychle zdokonaluje, problémy s výrobou baterií se postupně eliminují.

 

Přidanou hodnotou elektroaut města Turnov by do budoucna mohl být jejich sdílený provoz, o kterém se diskutuje. Nejen změna pohonu totiž reálně zajistí klidnější a čistší město. Změna uvažování nad parkovacími limity městských center či udržitelností dopravy i nad celkovým množstvím aut na silnicích a parkovištích je jednou z obrovských výzev pro všechna větší i menší města.

Sdílet s přáteli na facebooku

 

Náhled fotogalerie

 

OTEVŘÍT FOTOGALERII (celkem 5 fotek)

 
 
 
 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Krátké zprávy z regionu Semilska

Krok k budoucnosti podruhé pomáhá osmákům s volbou střední školy

Ve čtvrtek 11. prosince se uskutečnil druhý ročník projektu Libereckého kraje Krok k budoucnosti a znovu potvrdil význam systematické podpory kariérového rozhodování žáků základních škol. Akce určená pro žáky 8. tříd libereckých základních škol je propojila se středními školami a jejich partnerskými firmami či institucemi a nabídla mladým lidem přehledné a srozumitelné informace o možnostech dalšího studia i budoucího uplatnění. Krok k budoucnosti vznikl jako reakce na rostoucí potřebu pomáhat žákům v období, kdy stojí před jedním z prvních zásadních rozhodnutí - volbou střední školy. Formát akce staví na jednoduchém principu: jedno místo, jeden den a přímý kontakt se školami i firmami, které jsou s konkrétními obory dlouhodobě spojeny. Žáci tak získávají nejen informace o studijních programech, ale i reálnou představu o tom, jaké dovednosti a znalosti jsou v praxi skutečně potřeba. „Podpora odborného vzdělávání a kariérového poradenství šitého na míru mladé generaci patří mezi dlouhodobé priority Libereckého kraje. Máme odpovědnost vytvářet podmínky, ve kterých se mladí lidé mohou rozhodovat informovaně a s ohledem na budoucí uplatnění. Krok k budoucnosti je jedním z konkrétních nástrojů, jak tuto odpovědnost naplňovat," uvedla radní Libereckého kraje pro školství a sport Jitka Skalická.

Krajský odbor silničního hospodářství bude od ledna řídit Frömelová

Rada Libereckého kraje obdržela v úterý 2. prosince návrh na jmenování Bc. Dominiky Frömelové, DiS. do funkce vedoucí odboru silničního hospodářství Krajského úřadu Libereckého kraje s účinností od 1. ledna 2026. Do výběrového řízení vypsaného 2. října 2025 se přihlásila jedna uchazečka. Dominika Frömelová dlouhodobě působí na daném odboru, kde zastává od roku 2024 pozici vedoucí oddělení dopravně správních agend, a tak byla doporučenou kandidátkou pro jmenování krajskou radou. Ve funkci nahradí odchodivšího Zdeňka Borovičku.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

FOTO: Skauti rozváželi Betlémské světlo, znovu pojedou 20. prosince
Obnovili výsadbu v turnovské ulici Žižkova
Krkonošské muzeum v Jilemnici rozšířilo sbírky o kresby Jiřího Šlitra
Rybova Česká mše vánoční rozezní opět kostely v Semilech i Bozkově
Rekonstrukce tunelu a mostů na I/35 v Liberci míří do finále

Nejčtenější články

17.12.: Hasiči vytahovali v Košťálově auto z potoka
18.12.: Rybova Česká mše vánoční rozezní opět kostely v Semilech i Bozkově
18.12.: První den roku 2026 v Turnově bude bez Novoročního ohňostroje

Další »

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasepojizeri

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT