Město Turnov obměnilo vozový park
22.08.2024 23:39:27 | Autor: Marcela Jandová, město Turnov | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Turnov

S rekonstrukcí ulice Antonína Dvořáka jste před turnovskou radnicí možná zaregistrovali nové dobíjecí stanice. Během léta k nim přibyly také dva městské elektromobily.
Postupná obměna vozového parku města rozhodně není výstřelkem. S ohledem na životnost jednotlivých vozů a ekonomičnost provozu je čas od času nové auto nutností. Auta slouží pro dopravu investičních techniků na stavby, stavebnímu úřadu, odboru životního prostředí i cestám na jednání či technickým jízdám dalších odborů.
Vzhledem k současným trendům trvale udržitelného rozvoje, které se město snaží sledovat a dál rozvíjet, byl právě nákup elektromobilů vcelku jasnou volbou. Při kratších cestách, které městská auta realizují ve většině případů, jde o podstatně ekonomičtější variantu. Při pohybu ve městě a v okolí je jejich provoz navíc výrazně šetrnější k ovzduší. K rozhodování pro zavedení elektromobility v rámci vozového parku městského úřadu samozřejmě přispěla i možnost využití dotačního titulu Státního fondu životního prostředí České republiky.
Město Turnov pořídilo dva vozy MG 4 Emotion, na základě výběrového řízení se jejich dodavatelem stala firma Auto Koutek, s. r. o. Cena jednoho auta dosáhla necelých 732 tis. Kč, z toho dotace na jedno auto je 300 tis. Kč. Další částka z SFŽP ČR, Národního plánu obnovy, mířila na dobíjecí stanice, které jsou umístěny na uzavřeném parkovišti za Novou radnicí. Na každou ze dvou stanic dotace činila 50 % z ceny bez DPH (max. 30 tis. Kč). Jak bylo zmíněno, další dvě nabíjecí stanice byly instalovány už dříve v rámci celkové rekonstrukce ulice Antonína Dvořáka. Aktuálně slouží autům městského úřadu, brzy by měla být nastavena pravidla pro užití veřejností.
Nákup elektromobilů koresponduje s celkovým směřováním k vyšší energetické nezávislosti našeho města. S výhledem na rozvoj komunitní energetiky, postupnou instalací fotovoltaiky na městských budovách a třeba i plány na zprovoznění malé vodní elektrárny by elektromobilita mohla být jedním z kroků k významným úsporám pro městskou kasu a omezení negativních vlivů na životní prostředí. Cesta k trvale udržitelnému životu je téma současnosti a bez reálných kroků se změny k lepšímu prostě neodehrají.
Věděli jste?
- Porovnání ročních nákladů na provoz auta s elektromotorem, které ročně ujede zhruba 30 tis. km, znamená úsporu 60 tis. Kč oproti autu se spalovacím motorem.
- Nižší náklady jsou také na údržbu a servis - nemusíte třeba měnit olej nebo olejový filtr.
- V elektromobilu neřešíte ani další komponenty, které běžně najdete u aut se spalovacím motorem, jako je výfukový systém, převodovka či zapalovací svíčky a spojka. Fungují na principu pohánění elektrickou energií. Jako zdroj je využíván zejména akumulátor. Důležitou součástí je samozřejmě také elektromotor s účinností až 90 % (účinnost moderních spalovacích motorů je kolem 35 až 40 %).
- První elektromobily byly vyvinuty ještě před érou spalovacích motorů. Ve 30. letech 19. století sestrojil skotský podnikatel Robert Anderson první elektrický kočár. Od té doby vlastně až do konce 19. století docházelo v této oblasti k neustálému pokroku. Ve 20. století převzali vládu motory spalovací, jejichž výhody spočívaly v jednodušších a levnějších technologických řešeních, rychlejším doplňování paliva a delším dojezdu. Rozvoj spalovacích motorů a jejich efektivnosti ale ve 21. století dosáhl dosáhl limitu.
- Nevýhodou elektroaut může být lithium-iontová baterie, která je špatně dostupná a její výroba nákladná. Nedokonalá je zatím i síť dobíjecích stanic. Na druhou stranu se dá předpokládat, že poptávka po tomto typu vozu zatím zůstane rostoucím trendem. Existuje velký tlak na rozvoj technologií, vybavení, zvyšování bezpečnosti i snižování ceny vozů. Výroba se tak velmi rychle zdokonaluje, problémy s výrobou baterií se postupně eliminují.
Přidanou hodnotou elektroaut města Turnov by do budoucna mohl být jejich sdílený provoz, o kterém se diskutuje. Nejen změna pohonu totiž reálně zajistí klidnější a čistší město. Změna uvažování nad parkovacími limity městských center či udržitelností dopravy i nad celkovým množstvím aut na silnicích a parkovištích je jednou z obrovských výzev pro všechna větší i menší města.
Náhled fotogalerie
OTEVŘÍT FOTOGALERII (celkem 5 fotek)
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Korunka z dílny Šenýr Bijoux opět zazářila na hlavě Miss Czech Republic
Ve slavnostní atmosféře Fóra Karlín se v sobotu 3. května rozhodlo o nových královnách krásy pro rok 2025. Všechny nové vítězky soutěže Miss Czech Republic byly ozdobeny výjimečnými křišťálovými korunkami, které již tradičně vznikly v rodinné šperkařské dílně Šenýr Bijoux Olgy Kopalové Rynešové. Podrobnosti a fotografie na Našem Jablonecku
Kraj podpoří statisíci stavebně historický průzkum památek
Dotační program, který má za cíl podpořit stavebně historický průzkum, vyhlašuje stejně jako v minulých letech i letos odbor kultury, památkové péče a cestovního ruchu Krajského úřadu Libereckého kraje. „V případě obnovy památkově chráněného objektu je stavebně historický průzkum podstatnou částí přípravy a my chceme majitelům pomoci tuto přípravu zvládnout," uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu a cestovní ruch Libereckého kraje.
Nejnovější články
Nezaměstnanost v kraji zůstala na 4,8 %, zájem je o digitální kurzy
ZUŠ Open rozehraje a rozezní Liebiegův palác a další místa kraje
FOTO: Sedmihorky přestřílely v krajském přeboru domácí Bělou
Zahajují jarní sezonu péče o krkonošské louky
Tradiční soutěž odborných prací žáků středních škol zná své vítěze
Nejčtenější články
11.05.: Přehled fotbalových výsledků a tabulek osmého jarního kola
11.05.: Jak probíhala připomínka 80 let od konce 2. světové války v Turnově
11.05.: Rekonstrukce krajských silnic na jaře pokračují
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.