Na kurz Učme se přežít přijeli i zástupci Evropské federace autoškol
20.04.2025 15:29:25 | Autor: redakce | Rubrika: KRIMI | Obce: Liberecký kraj
Zástupci Evropské federace autoškol si „osahali" celodenní kurz Učme se přežít. Na výcvikový polygon Sosnová u České Lípy přijeli zástupci z 12 zemí, aby na vlastní oči viděli, jak vypadá výuka motorkářů v nejvyšším standardu. Původně regionální projekt Učme se přežít už dávno překročil hranice České republiky a má nakročeno k tomu stát se certifikovaným programem Evropské federace autoškol.
Lidé z 12 zemí Evropy navštívili dne 16. dubna výcvikový polygon Sosnová u České Lípy. Na autodromu se totiž sešli zástupci Evropské federace autoškol (EFA) například ze Španělska, Portugalska, Itálie nebo Nizozemí „Akce byla součástí mezinárodní konference Budoucnost vzdělávání řidičů, kterou pořádalo Ministerstvo dopravy České republiky ve spolupráci s Asociací autoškol České republiky, Evropskou federací autoškol a Týmem silniční bezpečnosti. Nechyběl ani kurz Učme se přežít, aby účastníci viděli jak výuka motorkářů funguje," vysvětluje ředitel Týmu silniční bezpečnosti Jan Polák. Nechyběly praktické ukázky výuky, představení nových technologií ve výcviku, nově vyvinuté elektrické motocykly pro výuku začátečníků nebo ukázka techniky Policie ČR a jízdních dovedností motohlídky.
„Zástupci Evropské federace autoškol kurz Učme se přežít znají. My jsme ale tentokrát nabídli komplexnější program s tím, že je tu myšlenka, pořádat kurzy, které budou mít evropský certifikát," dodává Jan Polák. EFA čítá 27 států a snahou je dospět k jednotné metodě, kde by bylo jasně dané, co musí instruktor vědět a znát pro výcvik motocyklistů. Stejně důležité je, aby samotný instruktor zvládal bezpečnou jízdu na motorce, dokázal stroj skvěle ovládat a také vysvětlit vše potřebné. Takový instruktor pak bude pověřený EFA pro pořádání certifikovaných kurzů Učme se přežít v dané zemi.
„Program Učme se přežít znám a jsem přesvědčený, že to je ten správný evropský standard výuky motocyklistů, na kterém by měla panovat shoda. Je to v současnosti nejvyšší standard výuky a bylo by dobré program certifikovat Evropskou asociací autoškol, která garantuje velmi vysokou kvalitu," říká generální tajemník Evropské federace autoškol Manuel Picardi a dodává: „Chtěli bychom standardizovat učební osnovy pro získání řidičského oprávnění a také znalosti a schopnosti učitelů a instruktorů, kteří je předávají v celé Evropské unii. Metodika těchto kurzů je funkční a dokonale popsaná. Je tam vše, včetně toho, co se má učit, jak a proč. Věnuje se učitelům i motorkářům v praxi, tomu, co mají kontrolovat, na co se mají zaměřit, jestli to dělají dobře nebo špatně."
Projekt Učme se přežít stále drží vysoký standard i díky tomu, že tým veškeré materiály doplňuje a aktualizuje, Stále se totiž vyvíjí technologie, přibývají nové asistenční systémy a každý rok tvůrci dopisují novou metodiku, protože se vždy vyskytnou odlišnosti. Nutné je reagovat nejen na změny v legislativě, ale je třeba stále rozšiřovat výuku a přidávat další úkony, které je nutné trénovat. „V poslední době jsme například přidali do metodiky chyby, kterých se motorkáři při jízdě dopouštějí. Patří mezi ně třeba špatně umístěná ruka na plynu. To je jedna z mnoha věcí, která vede k nerovnovážnému sezení na motocyklu a následně k nesprávnému ovládání. Takové nedostatky by měl instruktor ihned odhalit a následně s žákem na problematice pracovat," vysvětluje hlavní instruktor Učme se přežít Jiří Novotný a dodává: „Systém se bude dál rozšiřovat nejen o nutná cvičení. Vzdělávání motorkářů je celoživotní a musíme samozřejmě reagovat i na technický vývoj."
Účastníci setkání na polygonu v Sosnové se v rámci projektu Učme se přežít seznámili také s výukovými videi na vnímání rizik. (https://aplikace.ucmeseprezit.cz/dev2/#). Unikátní aplikace nabízí vnímání rizik z pohledu řidiče motocyklu a co všechno jej ohrožuje. V aplikaci je možné vyzkoušet si vlastní reakce. V Sosnové organizátoři vytvořili také virtuální zónu, kde konkrétní dopravní situace mohli účastníci zažít nejen zpoza řidítek motocyklu, ale také jako řidiči automobilu nebo kola. Aplikaci na vnímání rizik bylo možné vyzkoušet i pomocí brýlí pro virtuální realitu.
Evropská legislativa zatím neřeší předpisy či metodiku, jak správně učit motorkáře. EFA tak dlouhodobě postrádá kvalitní a komplexní výukový standard pro motocyklisty v rámci autoškol napříč kontinentem. Právě metodiku českého projektu Učme se přežít chce Evropská federace autoškol použít k vytvoření standardu výuky. „Nejsou to jen evropské státy, které se na nás obrací. Poslední roky máme poptávky i z afrických zemí nebo Spojených arabských emirátů. Nabídli jsme totiž velmi vysoký standard a pro tyto země je Evropa stále zárukou kvalitního vzdělání. I proto se obrací na Evropskou asociaci autoškol, aby jim zajistila certifikované kurzy pro jejich instruktory," dodává hlavní instruktor „Učme se přežít" Jiří Novotný.
„Projekt Učme se přežít vznikl v roce 2010 jako ryze regionální projekt Libereckého kraje. Postupně se stal projektem celorepublikovým a za dobu své existence překročil hranice České republiky a znají ho v celé Evropě. Tým vyučoval instruktory nejen na starém kontinentu, ale třeba i v africké Keni. Předával zkušenosti s tím, co mají učit a jak vědomosti a praktické dovednosti předávat," připomíná náměstek hejtmana Libereckého kraje pro dopravu Jan Sviták a pokračuje: „Mezi místy, kde se kurzy konaly, patřil třeba slum Kibera na jihozápadním okraji keňského hlavního města Nairobi, jeden z největších slumů v Africe."
Akci na výcvikovém polygonu Sosnová pořádal Tým silniční bezpečnosti, Evropská federace autoškol, Asociace Autoškol a Platforma VIZE 0.
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Kácení i sázení lip se chystá v turnovské ulici Žižkova
Kácení a následná výsadba nových stromů, se kterými se počítá v týdnu od 1. prosince 2025, se dotkne ulice Žižkova v úseku od křižovatky se Zborovskou ulicí k ulici Alej legií. Dojde ke kácení osmi kusů lip srdčitých, ve stejném týdnu proběhne dosadba nových stromů. Jedná se o jeden strom u budovy OAHŠ u křižovatky se Zborovskou ulicí, jeden strom u vchodu do obchodu ZŠ Žižkova a šest stromů u bytových domů na konci ulice Žižkova. Kácení je plánováno za provozu se začátkem v pondělí 1. prosince (pokud klimatické podmínky dovolí). Při kácení jednotlivých stromů vždy dojde ke krátkodobé uzavírce komunikace za asistence poučených osob, které přechodně zastaví dopravu. Strom bude rychle odklizen a provoz znovu uvolněn. Kácení bude provedeno vždy v čase, kdy tudy neprojíždí autobus na pravidelné lince.
Liberec hostil světové odborníky na nanotechnologie
Nanotechnologie se stěhují z laboratoří do každodenní reality, z Libereckého kraje mohou udělat lídra v udržitelných technologiích. Shodli se na tom účastníci mezinárodní konference NanoCzech 2025, kterou v Liberci uspořádala Agentura regionálního rozvoje společně s Libereckým krajem. Konference se zaměřila především na technologie, které čistí vodu, vzduch a půdu. Potvrdila kvalitu místních výzkumných týmů, výsledků jejich práce i mezinárodních projektů, do kterých jsou zapojeni. Dorazilo zhruba 150 vědců, výzkumných pracovníků, zástupců firem a diplomatických misí z více než dvaceti zemí světa. Jejich účast ukázala, že liberecký region má ve výzkumu a vývoji nanotechnologií své pevné místo na mapě světa.
Nejnovější články
Po výhrách v Hronově volejbalisté Malé Skály v čele tabulky!
Liberecký kraj opět vydal ročenku, která hodnotí končící rok 2025
Hejtman Martin Půta zavítá do Mříčné
Prosincové akce Gymnázia Ivana Olbrachta
Lidové sady slavnostně otevřou s kulturním programem 28. prosince
Nejčtenější články
03.12.: Silnice I/14 mezi Rokytnicí a Jablonečkem po první fázi rekonstrukce
03.12.: Obrazem: Rozsvícení vánočního stromu v Semilech 2025
02.12.: Fúze liberecké a českolipské nemocnice nabyla konkrétní podoby
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.