Poznámka: Zlevnění jízdného fronty na nástupištích nezpůsobilo
05.09.2018 20:26:43 | Autor: Petr Ježek | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Železný Brod,Semily,Turnov,Pojizeří
Strašení některých lidí, že kvůli zájmu seniorů a studentů o místa si lidé v produktivním věku už v hromadné dopravě nikdy nesednou, se v Pojizeří v prvních zářijových dnech rozhodně nenaplnilo. Lidem pod 26 a nad 65 let od 1. září totiž zlevnila jízda vlakem a autobusem na čtvrtinu, protože mají automatickou slevu 75%.
Spíše tím byli potěšeni lidé, kteří by jinak jízdu stejně museli absolvovat, nikoli tedy „davy náhle cestychtivých seniorů mlátících kolem holemi." Na nástupištích a terminálech v Turnově a v Semilech se v úterý 4. září v dopolední dopravní špičce rozhodně davy netvořily, kdyby nejely dvě školní třídy na výlet, tak by spíše byl vlak do Turnova poloprázdný. Kolem osmé hodiny ranní pak bylo volno jak na nástupišti železničním, tak i autobusovém terminálu v Turnově.
Průvodčím změna nevadí a rodiče studentů jsou nadšení
V mém miniprůzkumu zapojení slevy nezpůsobuje problémy průvodčím, kteří pouze kontrolují u mládeže nad 15 let, zda má občanský průkaz. Menší problémy byly pouze na dopravních koridorech do větších měst (do Ostravy a Prahy), ale tak to bývá vždy při zahájení školního roku a jízdách studentů do škol, a na internáty a koleje.
U cestujících, ale třeba i u rodičů studentů pak snížení vynaložené částky způsobuje jedině nadšení a nezaznamenal jsem od 10 lidí jediný negativní postoj.
Vláda Andreje Babiše tak splnila jeden ze svých největších slibů lidem. Jeho splnění má přijít zhruba na pět miliard korun, i když to samozřejmě nikdo nedokáže zatím přesně odhadnout. Bude záležet na tom, jak moc se bude jezdit. Rozhodně tím neztratí dopravci, ti mohou jedině získat, respektive při stejném počtu cestujících jim stát sníženou částku nahradí a v případě většího počtu cestujících si právě o to dopravci polepší, a tím se v podobě DPH část vrátí i zpět státu.
Ať už si myslíme o vládě Andreje Babiše cokoliv, tak tento krok je první opravdu velký, který podporuje osobní hromadnou přepravu v České republice, na rozdíl od té nákladní, která byla podporována a dotována paradoxně dosud mnohem víc. Politici ostatních stran dnes možná litují, že nenavrhli podporu hromadné dopravě, i třeba v jiné podobě, sami mnohem, mnohem dřív. Příležitostí k tomu měli v posledních 20 letech dost.
A mimochodem avizovaná částka pět miliard je menší než vynaložené prostředky státu na inkluzi ve školách nebo zhruba částkou, kterou by stát ušetřil při zrušení horní komory Parlamentu České republiky, tedy Senátu...
Související články
Co také může způsobit spadlá bageta
Stát chce zlepšit dostupnost úřadů, možná ale vše ještě zhorší
Jakých hesel jsme se ve volební kampani nedočkali?
Náhled fotogalerie
OTEVŘÍT FOTOGALERII (celkem 16 fotek)
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT