Trať z Pardubic do Liberce potěšila továrníky. Budovali ji také barabové
27.12.2021 07:23:54 | Autor: Jan Mikulička, KÚ Libereckého kraje | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Sychrov,Karlovice - Sedmihorky,Hrubá Skála,Dolánky,Železný Brod,Malá Skála,Líšný,Semily,Turnov,Liberecký kraj
S rozvojem železnice v druhé polovině 19. století začali zámožní průmyslníci spolu s vedoucími představiteli měst usilovat o to, aby železná dráha vedla právě k nim. Jako první na severu o železničním spojení snil Liberec.
Místní vedení města i podnikatelé, v čele s textilním továrníkem Johannem Liebiegem napínali veškeré své síly, aby bylo město zahrnuto do plánu trati Praha - Drážďany. Z toho však sešlo, úspěšně se vydařilo až propojení Liberce s Pardubicemi přes Turnov a Hradec Králové. Tím se průmyslové liberecké impérium začlenilo do rakouské železniční sítě.
„Dnes se nám zdá, že všechno trvá dlouho a že v minulosti to šlo jako po drátkách. To však ani zdaleka není pravda. I naši předkové využívali svého vlivu, aby se uskutečnily významné investice," uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.
Při stavbě trati se myslelo i na strategické zájmy a proto trasa obsáhla i Jaroměř. V pevnosti Josefov, která se nachází nedaleko, totiž sídlila vojenská posádka. Budování dráhy bylo technicky velice náročné a českým řemeslníkům se do takové práce moc nechtělo. Na trati proto pracovalo velké množství zahraničních dělníků.
Většinou to byli Italové, kteří měli s ražením tunelů bohaté zkušenosti. Hanlivě se jim říkalo barabové. Protože často bydleli v nuzných podmínkách v chatrčích u trati, ujalo se ryze české slovo barabizna, používané pro hanlivé označení bydlení i dnes. První vlak dorazil na liberecké nádraží 1. května 1859. Trať Pardubice - Liberec se tak stala třetí dálkovou parnostrojní železnicí v Čechách.
Trať se může pochlubit řadou technických zajímavostí. Neobtížnější částí stavby byl úsek ze Semil do Železného Brodu se strmými skalními stěnami, které tvoří kaňon řeky Jizery. V tomto obtížném terénu se nachází čtyři tunely, kterým se říká Říkovské. Jejich celková délka je 743 metrů. Náročnost zdejšího terénu si lze prohlédnout z vyhlídky Krkavčí skála, která se nachází nad Říkovským tunelem II nebo při procházce Riegrovou stezkou. Nejdelším tunelem této trati je pak Sychrovský tunel, který měří 639 metrů. Byl ražen souběžně z obou stran a v době své výstavby byl nejdelší v Čechách.
Klenotem je železniční most u Sychrova z let 1857 až 1859 Má osm oblouků o rozpětí 9,5 metru a klene se nad údolím řeky Mohelky ve výšce 32 metrů. Osobitost této technické památky spočívá v uspořádání oblouků, které není běžné v Česku, ani ve světě. Šest z osmi oblouků je ve dvou řadách nad sebou.
Související články
Výlet drahou po Máchově kraji: hraběcí čekárna i muzeum Čtyřlístku
Vlakem Českým rájem: hrady, zámky i řemeslné dárky a nádražní depo
Západem Lužických hor: sklo, panenky i nocleh na nádraží
Lokálka Šenovka křísí minulost. Zahrála si i ve filmu Tmavomodrý svět
Severočeská transverzálka: cyklostezka i vápencový lom s výhledem
Vlaky zásobovaly sklárny dřevem a uhlím, dnes vozí turisty
Programy na Krkonošské železnici zvedly zájem o Pojizerský Pacifik
Obrazem: 150 let železniční stanice Martinice přijel oslavit Franz Josef I.
Obrazem: Den železnice ve Vrchlabí 2021
Obrazem: Krkonošský parní víkend v srpnu 2021
Kraj hodlá na trati z Martinic do Rokytnice zachovat vlakovou dopravu
Obrazem: Duha zářila Legiovlaku při přesunu z Vrchlabí do Martinic
Obrazem: Legiovlak dorazil do Vrchlabí
FOTO: Na prohlídku martinického nádraží dorazil i hrabě Harrach
Obrazem: Krkonošský parní víkend v červenci 2021
Léto s Pojizerským Pacifikem
Krkonošská železnice má stále svůj význam
Krkonoše lákají v létě na pivní stezku, romantiku i jízdu s Harrachem
Železniční most u Sychrova je českou i světovou raritou
FOTO: Po osobních vlacích z Pardubic do Liberce přebírá Arriva i rychlíky
Jízda Pojizerským pacifikem provede malebnými Krkonošemi
FOTO: Fanoušci historie v Martinicích viděli legiovlak i parničku
Kraje vyzvaly stát ke zrychlení vlaků mezi Libercem a Hradcem Králové
VIDEO: Poslední jízda rychlíku z Prahy do Harrachova
Otevřeli opravenou železniční trať z Železného Brodu do Tanvaldu
FOTO: Železniční lokálka Martinice - Rokytnice oslavila 120 let
FOTO: Vlak Siemens Desiro projížděl poprvé Pojizeřím
VIDEO: Jízda vlakem z Jablonce do Szklarske Poreby
Liberecký kraj chce na trati Liberec – Stará Paka nasadit moderní vlaky
FOTO: Železniční trať Horka u Staré Paky – Turnov slavila 160 let
FOTO: V Turnově otevřeli knihovnu na nádraží. Jde o republikovou raritu
Obrazem: Oslavy 130. výročí železnice Liberec - Jablonec
FOTO: Na budově nádraží v Turnově dokončili 2. etapu rekonstrukce
FOTO: Legiovlak dostal v Turnově náležité uvítání
Obrazem: Den železnice v Trutnově a ve Vrchlabí
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Krok k budoucnosti podruhé pomáhá osmákům s volbou střední školy
Ve čtvrtek 11. prosince se uskutečnil druhý ročník projektu Libereckého kraje Krok k budoucnosti a znovu potvrdil význam systematické podpory kariérového rozhodování žáků základních škol. Akce určená pro žáky 8. tříd libereckých základních škol je propojila se středními školami a jejich partnerskými firmami či institucemi a nabídla mladým lidem přehledné a srozumitelné informace o možnostech dalšího studia i budoucího uplatnění. Krok k budoucnosti vznikl jako reakce na rostoucí potřebu pomáhat žákům v období, kdy stojí před jedním z prvních zásadních rozhodnutí - volbou střední školy. Formát akce staví na jednoduchém principu: jedno místo, jeden den a přímý kontakt se školami i firmami, které jsou s konkrétními obory dlouhodobě spojeny. Žáci tak získávají nejen informace o studijních programech, ale i reálnou představu o tom, jaké dovednosti a znalosti jsou v praxi skutečně potřeba. „Podpora odborného vzdělávání a kariérového poradenství šitého na míru mladé generaci patří mezi dlouhodobé priority Libereckého kraje. Máme odpovědnost vytvářet podmínky, ve kterých se mladí lidé mohou rozhodovat informovaně a s ohledem na budoucí uplatnění. Krok k budoucnosti je jedním z konkrétních nástrojů, jak tuto odpovědnost naplňovat," uvedla radní Libereckého kraje pro školství a sport Jitka Skalická.
Krajský odbor silničního hospodářství bude od ledna řídit Frömelová
Rada Libereckého kraje obdržela v úterý 2. prosince návrh na jmenování Bc. Dominiky Frömelové, DiS. do funkce vedoucí odboru silničního hospodářství Krajského úřadu Libereckého kraje s účinností od 1. ledna 2026. Do výběrového řízení vypsaného 2. října 2025 se přihlásila jedna uchazečka. Dominika Frömelová dlouhodobě působí na daném odboru, kde zastává od roku 2024 pozici vedoucí oddělení dopravně správních agend, a tak byla doporučenou kandidátkou pro jmenování krajskou radou. Ve funkci nahradí odchodivšího Zdeňka Borovičku.
Nejnovější články
FOTO: Skauti rozváželi Betlémské světlo, znovu pojedou 20. prosince
Obnovili výsadbu v turnovské ulici Žižkova
Krkonošské muzeum v Jilemnici rozšířilo sbírky o kresby Jiřího Šlitra
Rybova Česká mše vánoční rozezní opět kostely v Semilech i Bozkově
Rekonstrukce tunelu a mostů na I/35 v Liberci míří do finále
Nejčtenější články
17.12.: Hasiči vytahovali v Košťálově auto z potoka
18.12.: Rybova Česká mše vánoční rozezní opět kostely v Semilech i Bozkově
18.12.: První den roku 2026 v Turnově bude bez Novoročního ohňostroje
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.