Italové odvedli kvalitní práci, viadukt ve Smržovce vydržel přes sto let

14.01.2022 09:10:18 | Autor: Jan Mikulička, KÚ Libereckého kraje | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Liberecký kraj

Italové odvedli kvalitní práci, viadukt ve Smržovce vydržel přes sto let

Ačkoliv při budování železniční trati z Pardubic do Liberce vyvíjel textilní továrník Liebieg velký tlak, aby vedla směrem na Jablonec nad Nisou, nakonec se dráha tomuto městu zcela vyhnula. Velký význam proto získalo nádraží v Rychnově u Jablonce nad Nisou, kam jablonečtí obchodníci se sklem a bižuterií soustředili svou pozornost.

„Myslím, že mnozí z nás nevědí, že jablonečtí absenci železnice nakonec vyřešili po svém. Zavedli tramvajovou linku z centra města až k rychnovské stanici vlaku. A kromě tramvaje, která převážela pasažéry, jezdily na této trati i elektrické lokomotivy, které za sebou táhly nákladní vozy," uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje. Poslední tramvaj vyjela do Rychnova v březnu 1965.

Tato trať vznikla spojením běžné trati mezi Libercem a Tanvaldem, na kterou se později napojila rarita Jizerských hor - ozubnicová dráha z Tanvaldu do Kořenova. V současné době je možné po této lince pokračovat až do polské Sklářské Poruby. Jedná se tak o vynikající vlakové spokojení pro turisty, kteří chtějí poznat krásy na hranici Jizerských hor a Krkonoš.

Cílem vybudování železnice ale původně nebyla přeprava turistů. Trať byla stavěna pro přepravu uhlí z tehdejšího Pruska.

První vlaky z Liberce do Jablonce nad Nisou vyjely v roce 1888, následně byl zprovozněn úsek do Tanvaldu, na který v roce 1902 navázala již zmíněná zubačka. Z pruské strany od 20. let pomáhala vlakům elektřina. Elektrifikovaná trať se bohužel do dnešní doby nezachovala. Po druhé světové válce bylo vedení sovětskou armádou zcela odstraněno a odvezeno jako válečná kořist. Od 80. let minulého století se při jízdě běžných vlaků ozubnice již nepoužívá. Zubačka dnes na koleje vyráží pouze při nostalgických jízdách.

Technickou zajímavostí trati je železniční viadukt ve Smržovce, impozantní stavba, kterou italští mostaři postavili z jizerské žuly. Sloužit začal v roce 1894 a tvoří jej devět oblouků, které celkem měří 123,5 metru. O kvalitě provedené práce svědčí fakt, že první oprava viaduktu od jeho uvedení do provozu se uskutečnila až v roce 2008.

Velkou zásluhu na vybudování trati měl i desenský podnikatel Josef Riedel, kterému se přezdívalo sklářský král. V Desné dodnes stojí výstavná vila, kterou nechal postavit jeho syn Josef Riedel mladší pro svou ženu Paulu. Dnes se v ní nalézá expozice regionální historie, dobových dokumentů a skla. Od vily vede naučná stezka k Riedelově hrobce, kterou pro svého otce nechal postavit Wilhem Riedel. V současné době je hrobka prázdná, ale lze se do ní po předchozí domluvě podívat v rámci komentované prohlídky. Ostatky sklářského krále Riedela a jeho rodiny spočívají na hřbitově v Horním Polubném.

Sdílet s přáteli na facebooku

Související články

Krásy kolem trati: řeka Kamenice, Palackého stezka i Bozkovské jeskyně
Trať z Pardubic do Liberce potěšila továrníky. Budovali ji také barabové
Výlet drahou po Máchově kraji: hraběcí čekárna i muzeum Čtyřlístku
Vlakem Českým rájem: hrady, zámky i řemeslné dárky a nádražní depo
Západem Lužických hor: sklo, panenky i nocleh na nádraží
Lokálka Šenovka křísí minulost. Zahrála si i ve filmu Tmavomodrý svět
Severočeská transverzálka: cyklostezka i vápencový lom s výhledem
Vlaky zásobovaly sklárny dřevem a uhlím, dnes vozí turisty
Programy na Krkonošské železnici zvedly zájem o Pojizerský Pacifik
Obrazem: 150 let železniční stanice Martinice přijel oslavit Franz Josef I.
Obrazem: Den železnice ve Vrchlabí 2021
Obrazem: Krkonošský parní víkend v srpnu 2021
Kraj hodlá na trati z Martinic do Rokytnice zachovat vlakovou dopravu
Obrazem: Duha zářila Legiovlaku při přesunu z Vrchlabí do Martinic
Obrazem: Legiovlak dorazil do Vrchlabí
FOTO: Na prohlídku martinického nádraží dorazil i hrabě Harrach
Obrazem: Krkonošský parní víkend v červenci 2021
Léto s Pojizerským Pacifikem
Krkonošská železnice má stále svůj význam
Krkonoše lákají v létě na pivní stezku, romantiku i jízdu s Harrachem
Železniční most u Sychrova je českou i světovou raritou
FOTO: Po osobních vlacích z Pardubic do Liberce přebírá Arriva i rychlíky
FOTO: Fanoušci historie v Martinicích viděli legiovlak i parničku
Kraje vyzvaly stát ke zrychlení vlaků mezi Libercem a Hradcem Králové
VIDEO: Poslední jízda rychlíku z Prahy do Harrachova
Otevřeli opravenou železniční trať z Železného Brodu do Tanvaldu
FOTO: Vlak Siemens Desiro projížděl poprvé Pojizeřím
VIDEO: Jízda vlakem z Jablonce do Szklarske Poreby
Liberecký kraj chce na trati Liberec – Stará Paka nasadit moderní vlaky
FOTO: Železniční trať Horka u Staré Paky – Turnov slavila 160 let
FOTO: V Turnově otevřeli knihovnu na nádraží. Jde o republikovou raritu
Obrazem: Oslavy 130. výročí železnice Liberec - Jablonec
FOTO: Na budově nádraží v Turnově dokončili 2. etapu rekonstrukce
FOTO: Legiovlak dostal v Turnově náležité uvítání
Obrazem: Den železnice v Trutnově a ve Vrchlabí

 
 
 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Krátké zprávy z regionu Semilska

Portál o Krkonoších oceněn jako třetí nejlepší ve Zlatém erbu

Webový portál www.krkonose.eu byl v soutěži Zlatý erb 2022 o nejlepší webové stránky a elektronické služby měst a obcí oceněn odbornou porotou jako třetí nejlepší v republice ve své kategorii! V konkurenci 422 přihlášených měst, obcí a dalších subjektů, uspěl oficiální turistický web krkonose.eu v kategorii Cena místopředsedy vlády pro digitalizaci za třetí nejlepší turistickou prezentaci.

Kraj podpoří z Fondu ochrany vod další projekty

Poskytnutí dotace z Fondu ochrany vod obcím Levínská Olešnice a Dolní Řasnice a Severočeské vodárenské společnosti schválili na svém jednání krajští radní. Dotace Liberecký kraj poskytuje na výstavbu, rozšíření či obnovu vodohospodářské infrastruktury, vodovodů, kanalizací, vodojemů, čistíren odpadních vod či náhradních zdrojů pitné vody. „Prostřednictvím Fondu ochrany vod, Programu vodohospodářských akcí chce Liberecký kraj jako každoročně podpořit projekty malých obcí do 4000 obyvatel, pro které znamená budování vodohospodářské infrastruktury velkou finanční zátěž," uvedl Václav Židek, člen rady kraje pro resort životního prostředí a zemědělství.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Turnov v derby porazil Sedmihorky, body braly i Rovensko a Lomnice
Simulovaný lesní požár zachvátil Zabylský hřbet
Do Turnova míří legionářský i vodíkový vlak
Krkonoše jsou opět čistější, na skládce skončí 5 tun odpadu
Čtvrťáci z turnovských škol opět putovali po památkách

Nejčtenější články

22.05.: FOTO: Májový jarmark opět oživil jilemnické náměstí
22.05.: Přehled fotbalových výsledků a tabulek osmého jarního kola
21.05.: Obrazem: Na Dnu otevřených dveří ukázali v Bělé robotickou stáj

Další »

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasepojizeri

Odkazy

E-shop se sportovním oblečením a vybavením

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT