K jakým změnám v jízdním řádu dochází od 13. prosince?

12.12.2015 20:45:22 | Autor: redakce | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Jablonec nad Jizerou,Paseky nad Jizerou,Bělá,Vyskeř,Stružinec,Nová Ves nad Popelkou,Libštát,Košťálov,Benecko,Horka u Staré Paky,Vítkovice,Víchová nad Jizerou,Studenec,Roztoky u Jilemnice,Poniklá,Mříčná,Martinice,Kruh,Horní Branná,Vysoké nad Jizerou,Slaná,Příkrý,Jesenný,Chuchelna,Bozkov,Benešov u Semil,Všeň,Tatobity,Sychrov,Svijany,Rovensko pod Troskami,Příšovice,Pěnčín u Turnova,Mírová pod Kozákovem,Karlovice - Sedmihorky,Kacanovy,Jenišovice,Hrubá Skála,Dolánky,Železný Brod,Vrchlabí,Malá Skála,Český ráj,Radvánovice,Hostinné,Přepeře,Záhoří,Jilemnice,Semily,Turnov,Lomnice nad Popelkou,Rokytnice nad Jizerou,Harrachov,Liberecký kraj,Krkonoše,Pojizeří

K jakým změnám v jízdním řádu dochází od 13. prosince?

Od neděle 13. prosince vejdou v platnost nové jízdní řády v rámci celostátní změny. Co tyto změny přinesou cestujícím v Libereckém kraji? A jaký vlastně byl uplynulý rok v dopravě?

Jízdní řády je možné, tak jako v minulých letech, zakoupit v knižní podobě. Vydávány jsou pro oblasti Českolipsko, Liberecko a Jablonecko+Semilsko. Prodejní cena je 20 Kč a k zakoupení jsou v informačních centrech dopravců a vybraných měst, ale také přímo v autobusech u řidiče či u některých prodejců knih.

Letos bylo vydáno celkem 6 000 kusů ve zmíněných třech regionálních mutacích, proto neváhejte se zakoupením, pokud stále preferujete tištěnou formu před online jízdními řády na webu a v mobilu. Kompletní souhrn změn je uveden na webu www.iidol.cz, v sekci Jízdní řády/Připravované změny.

Anketa o nejoblíbenějšího řidiče a průvodčího

Nejoblíbenějším řidičem Karel Scholz a průvodčím Aleš Prášil

V anketě o nejoblíbenějšího řidiče autobusu a průvodčí ve vlaku zvítězili pro rok 2015 řidič Karel Scholz ze společnosti BusLine a.s. a mezí průvodčími vyhrál Aleš Prášil z firmy České dráhy a.s. Podrobnosti o anketě v samostatném článku zde

Ohlédnutí za rokem 2015

Rok 2015 byl rokem uzavírek a výluk. Nepamatujeme v předchozích letech tolik uzavírek silnic v důsledku oprav a rekonstrukcí, rekonstrukcí železničních tratí, do toho přišla rekonstrukce meziměstské tramvajové linky. Že se podařilo udržet využití veřejné dopravy na stejné úrovni jako rok předtím, je především zásluhou trpělivosti cestujících, ale též dopravních technologů KORIDu, kteří v úzké spolupráci s jednotlivými dopravci někdy takřka přes noc dokázali připravit objížďkové jízdní řády narychlo uzavřené komunikace, plánky objížděk a ještě je distribuovat cestujícím. I díky tomu zůstal počet cestujících v tomto roce stejný jako v předchozím.

Rok 2015 byl též prvním rokem nových smluv s autobusovými dopravci a úplně změněného systému objednávky veřejné dopravy. Principy doposud neukončené desetileté veřejné zakázky na příměstskou autobusovou dopravu byly promítnuty do smluv na přechodné období a všechny smluvní strany se tomu musely přizpůsobit. 11 měsíců je krátká doba na vyhodnocení, ale přesto jsou již znatelné první výsledky - vyšší efektivita provozu, vyšší proběhy, menší ztráta z veřejné dopravy, nová vozidla, vyšší kvalita.

Rok 2015 byl rokem přípravy na centrální dispečink IDOL, který bude koordinovat a řídit veřejnou dopravu v Libereckém kraji. Příští týden bude spuštěn pilotní projekt dispečinku, který bude zahrnovat významné autobusové dopravce a České dráhy, v průběhu roku 2016 budou realizovány jednotlivé etapy a funkcionality a postupně budou zapojeni i další dopravci, cestující budou mít v průběhu roku 2016 k dispozici informace o reálném čase příjezdů spojů ve svém mobilním telefonu nebo na internetu, v závěru roku 2016 by mělo být dispečerské pracoviště spuštěno v plném provozu.

Rok 2015 byl rokem finalizace Plánu dopravní obslužnosti území. Přestože jde o dokument vysoce odborný, pro cestující je přelomový v jednom ohledu - plán nastavuje pravidla, kterým říká standardy dopravní obslužnosti. Tato pravidla definují, v jakém minimálním rozsahu a kvalitě je obec obsloužena veřejnou dopravou. Pravidla jsou rovná pro všechny obce, přičemž platí, že která obec chce nabídnout svým občanům více, má možnost si připlatit. Plán vychází ze stávajících podmínek a možností rozpočtu Libereckého kraje a je stabilizujícím prvkem pro veřejnou dopravu jak z pohledu Libereckého kraje jako objednatele a sponzora, tak i cestujících.

Rok 2015 přinesl i něco, co jsme už delší dobu nezažili - hrozbu stávek řidičů v autobusové dopravě. Celostátní iniciativa dokonce vznikla na území Libereckého kraje jako takzvaná "Jablonecká výzva". Liberecký kraj i KORID se snaží celou problematiku vnímat citlivě. Řidiči totiž významně ovlivňují kvalitu veřejné dopravy, jsou ve velmi těsném kontaktu s cestujícími a je zájmem, aby ve své práci byli spokojeni, protože pak budou spokojeni i cestující. Mzdovou problematiku však Liberecký kraj ani KORID nemohou za stávající legislativní situace ovlivnit, nemohou vstupovat do zaměstnaneckých a pracovně právních vztahů dopravců s řidiči, a jen doufají, že dojde nakonec k dohodě a nebude poškozen ten, o koho nám nejvíce jde, cestující.

Vyhodnocení loňských změn jízdních řádů

Od 14. prosince 2014 vešly v platnost upravené jízdní řády příměstských autobusových linek, které připravila společnost KORID LK, spol. s r.o. (dále jen „KORID"). Cíle změn byly následující:
1. zefektivnit provoz v rámci regionální dopravy (zvýšit podíl využití menších vozidel a přizpůsobení kapacity skutečné poptávce, vyšší proběhy vozidel a využití složky variabilních nákladů na úkor snížení složky fixních nákladů)
2. zavedení sítě inter-regionálních linek doplňujících páteřní síť železniční dopravy
3. zajištění dopravy do zaměstnání na dvou- a třísměnný provoz v oblasti Turnovska 

Zefektivnění provozu

Změny jízdních řádů připravené pro období 2014/15 měly z pohledu veřejné dopravy tyto efekty:
- vyšší možnosti využití menších vozidel (autobusy 8,5m a menší), přičemž např. dopravce ČSAD Liberec pořídil 5 nových minibusů Iveco Stratos LE 37 a dva midibusy SOR 8,5 (další vozidla by měla být pořízena v r. 2016);
- mírná úspora počtu vozidel (do 5 vozidel);
- zvýšení proběhů vozidel (v průměru o 5%);
- snížení průměrné ceny dopravního výkonu na kilometr;
- snížení celkové ztráty z provozu veřejné linkové dopravy.

Změn bylo možné dosáhnout díky využití nových principů zahrnutých do smluv s dopravci, které lépe a spravedlivěji odrážejí skutečné náklady na provoz linkové dopravy, protože náklady jsou hodnoceny dle složek pohonné hmoty, ostatní variabilní náklady (mzdy), fixní náklady na vozidlo a rok a správní režie.

Tabulka 1 - Srovnání průměrné ceny dopravního výkonu na kilometr:

Dopravce

CDV 2014

CDV 2015 (JŘBU)

CDV 2015 (aktuální)

CDV 2015 (po korekcích)

BusLine

32,00 Kč/km

30,30 Kč/km

29,96 Kč/km

29,93 Kč/km

ČSAD Česká Lípa

32,00 Kč/km

29,50 Kč/km

28,62 Kč/km

28,62 Kč/km

ČSAD Liberec

32,00 Kč/km

29,30 Kč/km

29,15 Kč/km

29,07 Kč/km

CDV 2015 (aktuální) zohledňuje všechny výkony dle JŘ zadané v souladu s platnými smlouvami vč. výkonů dálkových linek, které nebylo možné zohlednit v průběhu JŘBU.

CDV 2015 (po korekcích) zohledňuje navíc všechny změny JŘ a mimořádnosti (výluky, Radiobusy) za období leden - září 2015.

Tabulka 2 - Srovnání tržeb a ztrát na kilometr:

Dopravce

Tržba 2014

Ztráta 2014

(po korekcích)

Tržba 2015

Ztráta 2015

(po korekcích)

BusLine

12,18 Kč/km

19,44 Kč/km

11,54 Kč/km

18,39 Kč/km

ČSAD Česká Lípa

13,41 Kč/km

18,46 Kč/km

12,92 Kč/km

15,70 Kč/km

ČSAD Liberec

13,23 Kč/km

18,44 Kč/km

12,68 Kč/km

16,39 Kč/km

Pozn.: Výpočet rozdílů nákladů na dopravní obslužnost (úspory) v absolutních číslech bude z důvodu porovnatelnosti údajů proveden po získání kompletních dat za rok 2015, tj. nejdříve v únoru 2016.

Inter-regionální liny

Od prosince 2014 byly zavedeny takzvané inter-regionální linky doplňující páteřní síť železniční dopravy (v některých případech došlo k úpravě či rozšíření provozu na již existujících linkách). Jejich cílem bylo a je spojení vzdálenějších míst kraje, ale i místní regionální spojení. Na linkách je zpravidla kombinováno rychlé meziúsekové spojení se zastávkovým podle potřeby regionu.

Pozitivní efekty zavedení linek:
- zkrácení cestovní doby veřejnou dopravou v některých úsecích/relacích, např. Liberec - Turnov, Liberec (Turnov) - Lomnice n. Pop., Semily - Jičín, Liberec - Jilemnice;
- méně přestupů (odstranění části přestupů v Semilech, Turnově či Lomnici n. Pop.);
- nové návaznosti na inter-regionální linky v Novém Boru, Semilech, Turnově či Jičíně;
- efektivnější provoz vozidel.

Tabulka 3 - Statistický přehled vybraných linek (období 1-6/2015):

číslo | linka

Ø počet cestujících/den

Ø tržba Kč/km

Ø ztráta Kč/km

350 | Liberec - Turnov - Jičín

732,08

16,39

13,93

440 | Liberec - Nový Bor

1 464,45

16,46

13,74

490 | Nový Bor - Česká Lípa - Mělník - Praha

1 716,87

20,29

10,34

501 | Semily - Lomnice n. Pop. - Jičín

1 506,73

16,04

14,35

550 | Liberec - Turnov - Lomnice n. Pop.

883,00

14,21

16,03

960 | Liberec - Semily - Jilemnice*

924,21

13,99

16,39

* bez linky 690960 (OSNADO - dopravce je v jiném smluvním režimu)

Vzhledem k faktu, že celokrajský průměr tržby na kilometr se pohybuje v rozmezí 11 - 13 Kč/km, lze využití inter-regionálních linek hodnotit pozitivně.

Doprava na směnový provoz v oblasti Turnovska

V oblasti Turnovska existovaly do konce roku 2014 ve večerních hodinách spoje provozované jen v lichých týdnech a taková nabídka absolutně neodpovídala potřebám průmyslových podniků a zaměstnanců pracujících v třísměnném provozu (6-14-22). Některé spoje na dvousměnný provoz (6-18) chyběly zcela.

Od prosince 2014 byly po projednání s obcemi Turnovska a podniky v okolních průmyslových zónách zavedeny spoje, které reflektují potřeby dopravy do zaměstnání na všechny směny. Jejich využití je z pohledu počtu cestujících vyšší než v době, kdy spoje jezdily každý druhý týden, nicméně stále se jedná o počty v řádu jednotlivců. Cílem společnosti KORID tak je intenzivnější jednání s podniky v prům. zónách, které mohou své zaměstnance k využití veřejné dopravy motivovat.

Kontrola kvality veřejné dopravy

V rámci kontroly kvality provádí KORID LK takzvaně Mystery shopping (metoda fiktivního cestujícího). V roce 2015 bylo zkontrolováno zhruba 1 100 spojů. Během jízd bylo zaznamenáno přibližně 60 neshod, z čehož 33 bylo závažných (ztráta přípoje, příliš velký náskok spoje atp.). K tomu jsou kontrolovány standardy označníků zastávek, výlepy aktuálních jízdních řádů. V kontrolním procesu přivítáme i připomínky a podněty cestujících na některém z našich komunikačních kanálů - e-mail info@korid.cz, telefonu 774 485 021 nebo webu www.iidol.cz. Pokud se dozvíme, že je stržený jízdní řád na zastávce, spoj odjel ze zastávky dříve nebo přestupní vazba nefunguje, jsme schopni to napravit. Je to lepší, než jen nadávat.

Opravy pozemních komunikací a objížďky

Ještě více než v minulých letech byl i letošní rok z pohledu veřejné dopravy poznamenán opravami pozemních komunikací, s čímž souviselo velké množství objížděk napříč celým Libereckým krajem. Přestože snahou KORID LK bylo minimalizovat negativní dopady pro cestující, ne vždy to bylo možné. Problematická situace nastala především na linkách, které byly dotčeny více než jednou uzavírkou. Např. inter-regionální linka z Liberce do Jilemnice byla v jednom momentě pozměněna kvůli třem souběžným uzavírkám (Železný Brod, Háje nad Jizerou, Košťálov). Obdobná situace byla na Frýdlantsku mezi Frýdlantem a Hejnicemi. Aktuální informace o výlukách a objížďkách je možné sledovat na www.iidol.cz.

Opravy a rekonstrukce železničních tratí

V roce 2015 byly realizovány také opravy železničních tratí a bohužel, v některých případech se tak dělo souběžně s uzavírkami silničními. Například během výluky z Liberce do Staré Paky se musely autobusy náhradní autobusové dopravy popasovat s uzavírkami v Liberci, v Železném Brodu či Košťálově. Významnou stavební akcí na železnici byla především modernizace trati Liberec - Tanvald, která od prosince 2015 umožní realizovat původně zamýšlenou dopravní koncepci Jizerskohorské železnice s provozem vlaků po 30 minutách v období přepravních špiček.

Co přinese rok 2016?

V neděli 13. prosince vejdou v platnost nové jízdní řády, které v rámci Libereckého kraje přinesou nejvíce změn na Tanvaldsku. Souvisí totiž s rekonstrukcí železniční tratě z Liberce do Tanvaldu, nově tak budou vlaky mezi těmito dvěma městy jezdit každou hodinu a v ranní a odpolední špičce dokonce po 30 minutách. Na tuto změnu koncepce budou navazovat úpravy místních autobusových linek. I v ostatních částech kraje však dochází na některých linkách ke změnám - společnost KORID se snažila zohledňovat připomínky obcí, zaměstnavatelů či přímo cestujících. Níže jsou změny představeny blíže.

Železniční doprava

Liberec - Tanvald - Harrachov

V letech 2014 a 2015 probíhala rekonstrukce trati z Liberce do Tanvaldu, která nově umožní Libereckému kraji objednat vlaky v původně plánovém jízdním řádu, jenž byl součástí koncepce Jizerskohorské železnice, a sice v intervalu 60 minut celodenně celotýdenně a v intervalu 30 minut v ranní a odpolední špičce pracovního dne v úseku Liberec - Tanvald (Desná). Dále pojedou vlaky do Kořenova (Harrachova) v intervalu 1-2 hodin se zohledněním sezónního období.

Nová koncepce mimo jiné umožní:
- zkrácení jízdních dob z Tanvaldska do Jablonce nad Nisou;
- lepší rozložení spojů, které lépe reflektuje potřeby cestujících (kratší interval ve špičkách);
- častější přímé spojení Liberecka s Desnou (přímý vlak), resp. s Velkými Hamry (přímé vozy);
- plynulejší jízdu;
- snadněji zapamatovatelný jízdní řád;
- obnovení obsluhy zastávek Vesec u Liberce, Proseč n. Nisou a Jablonec n. Nisou dolní nádr.;
- nové návaznosti na vlaky v Liberci (ve/ze směru Frýdlant, Hrádek n. Nis., Česká Lípa).

Jak to bude se spojením do Polska?

Nová koncepce spojení na trati z Liberce do Tanvaldu a výstavba výhybny v Harrachově umožnila připravit jízdní řád tak, aby bylo nabídnuto přímé spojení z Liberce až do stanice Szklarska Poręba Górna. Koncepce byla připravena v souladu s projektem Společně pro česko-polské příhraničí, na jehož přípravě se podíleli zástupci české i polské strany od roku 2013.

Několik týdnů před platností jízdního řádu - a po té, co byl jízdní řád připraven a schválen - však dopravci řešili další legislativní problémy s provozem na území Polska. Všichni zainteresovaní intenzivně hledají možnosti vyřešení všech problémů s cílem bezpřestupového přeshraničního spojení. Výsledné řešení bude odpovídat úspěchu jednání a vzájemným dohodám dopravců. Pro případ problému je také diskutováno dočasné náhradní řešení s nasazením polského vozidla na úsek Harrachov - Szklarska Poręba Górna a přestupy mezi českým a polským vlakem v Harrachově.

Jiné změny

Z ostatních změn v rámci železniční dopravy stojí za zmínku již jen posun odpoledního osobního vlaku z Turnova do Mladé Boleslavi na 15:22 (z pův. 14:52) tak, aby nejel ihned za rychlíkem, ale až po příjezdu přípojů z Liberce a Pardubic, či posun odjezdu odpoledního vlaku z Liberce do Hrádku nad Nisou (v pracovní dny dále do Varnsdorfu) z dřívějších 12:32 na 13:02. U vybraných spojů došlo také k doplnění některých zastávek. 

Příměstské autobusové linky

Tanvaldsko

V návaznosti na změny na železnici dojde k úpravě autobusových linek na Tanvaldsku. Mezi nejvýznamnější změny patří úprava koncepce autobusového spojení mezi Jabloncem nad Nisou a Tanvaldem. Nově bude sloučena část spojů stávající linky 741 jedoucí přes Lučany s linkou 742 jedoucí do Nové Vsi. Vzniknou tak v pracovní dny nová přímá spojení z Nové Vsi do Tanvaldu. Rozsah spojení z Tanvaldu do Jablonce se nemění, ale část spojů pojede právě přes Novou Ves. Vybrané spoje pojedou novou trasou přes Smržovku - Horní Ves. Město Smržovka zřídí na této trase čtyři nové zastávky (na Lidickém náměstí, u školy, v Horní Vsi a nedaleko pramene Nisy poblíž průmyslové zóny).

Jaké další změny se v této oblasti připravují?
- nová dálková linka Rokytnice n. Jiz. - Tanvald - Jablonec n. Nis. - Praha;
- zavedení dopravní obslužnosti do místní části Bohdalovice ve Velkých Hamrech;
- časové úpravy linek v souvislosti s návaznostmi v relaci „Jablonec - Tanvaldsko" (přípoje na terminálu Tanvald);
- pravidelné spojení Harrabusu v hodinovém intervalu z nádraží do centra a na Rýžoviště (a zpět).

Železnobrodsko

Již v průběhu roku 2015 byl posunut spoj ve 13 hodin ze Železného Brodu (linka 841) o 20 minut dříve tak, aby vznikla nová nabídka spojení na odpolední směny v Jablonci. Po vyhodnocení této změny i s přihlédnutím ke komplikacím s dopravou ze ZŠ v Železném Brodu bude spoj posunut tak, aby přijel do Jablonce již ve 13:10, a zaveden bude nový školní spoj po 13. hodině ze Železného Brodu. Na základě připomínek cestujících dojde také k posunu odpoledních odjezdů ze Železného Brodu ve směru Bzí o 5-10 minut tak, aby došlo ke zlepšení spojení ze směru Semily či Turnov.

Nové spoje do zaměstnání

V posledních letech Liberecký kraj navazuje postupně užší spolupráci s významnými zaměstnavateli, se kterými připravuje společnou koncepci dopravní obslužnosti. Pro rok 2016 se připravuje rozšíření této spolupráce s podniky:
-KV Final (Ralsko - Kuřivody): dojde k prodloužení linky z Mimoně až k novému areálu podniku a k zavedení spojů na všechny směny;
-Inteva Products (Rychnov u Jablonce n. Nis.): od 1. 2. 2016 bude zavedena nová linka z Liberce přímo k areálu podniku a dále do města (k nádraží) na všechny směny.

Ostatní

Z ostatních změn lze zmínit:
- nové spoje na lince 141 mezi Libercem a Jabloncem n. Nis. v ranní špičce z důvodu potřeby navýšení kapacity;
- úprava časových poloh skibusu Liberec - Bedřichov v návaznosti na novou koncepci spojeni v této relaci (skibus bude v zimním období posilovat nabídku spojení zajištěnou MHD Liberec);
- časové úpravy spojů v okolí města Jablonné v Podještědí;
- doplnění nabídky spojů ve frekventované relaci Česká Lípa - Mimoň - Stráž pod Ralskem
- náhrada loni zrušených spojů v relaci Dubá - Doksy - Mimoň - Jablonné v Podještědí (dříve zajišťovaných dopravcem J. Štěpánek mimo objednávku Libereckého kraje) novými spoji provozovanými ČSAD Česká Lípa
- časové úpravy spojů v okolí městyse Libštát s cílem zlepšit spojení do místní ZŠ i na gymnázium v Jilemnici.
- úpravy jízdních řádů v okolí Studence s cílem zlepšit dopravu do tamní ZŠ, zavedení nového dopoledního spoje do Zálesní Lhoty, posílení spojení Jilemnice - Studenec - Horka u St. Paky dálkovými linkami
- nové přímé spoje, které propojí Jilemnici a Prahu
Jako vždy je možné k jízdním řádům zasílat připomínky na info@korid.cz.

Nová podoba jízdních řádů

Od 13. prosince 2015 budou cestující na autobusových zastávkách postupně potkávat jízdní řády příměstské autobusové dopravy v nové podobě. Přínosem nové šablony jízdních řádů je oddělení spojů jedoucích v pracovní den od těch, které jedou o víkendu, dále se mohou se cestující pomocí QR kódu dostat na webové stránky tarifního počítadla (cena jízdenky). Další novinkou jsou šedě podbarvené liché řádky, které usnadní orientaci. Alespoň částečnou pomoc cizincům nabízí anglické znění základních textů (zatím bez poznámek pod jízdním řádem). Od prosince se v nové podobě objeví jízdní řády ČSAD Liberec a.s., COMPAG s.r.o. a vybrané jízdní řády BusLine a.s. Dopravce ČSAD Česká Lípa na nové šablony začne přecházet až v průběhu roku 2016.

Nová podoba tarifního počítadla a mapového portálu

Od podzimu jsou vylepšeny některé funkce a informace webových stránek www.iidol.cz. Tarifní počítadlo na tomto webu, které umožňuje snadno zjistit ceny jízdenek IDOL, nově nabízí více informací a je upravena jeho grafická podoba. Nový je i mapový portál IDOL, kde se cestující dozvědí, do jaké zóny patří ta která stanice, či zastávka, které linky zastávkou projíždí, odkazem se dostanou do celostátního vyhledávače spojení IDOS, zobrazí si ceny do ostatních zón a mnoho dalšího.

Objížďkové a výlukové jízdní řády

V roce 2016 je očekáván počátek dlouhodobé uzavírky silnice I/14 mezi Libercem a Jabloncem n. Nis. z důvodu její rekonstrukce, která se dotkne jedné z nejvytíženějších autobusových linek v Libereckém kraji (č. 141 Liberec - Jablonec n. Nis.). Pokračovat by měly i opravy silnice ze Semil do Jilemnice (přes Háje n. Jiz.).

Nejvýznamnější stavební akcí na železnici bude modernizace uzlu Česká Lípa. Jako již tradičně bude možné informace o aktuálních výlukách a souvisejících opatřeních ve veřejné dopravě najít na webu www.iidol.cz. Pro lepší přehlednost většího množství uzavírek připravuje společnost KORID LK úpravu webu.

Integrovaný dopravní systém IDOL

Nejvýznamnější změnou, kterou cestující pocítí v příštím roce, bude Centrální dispečink IDOL. V první polovině roku by měla být k dispozici data i pro veřejnost, takže na terminálech veřejné dopravy, kde jsou elektronická tabla, se objeví reálný čas příjezdu vozidla. Kdo si stáhne mobilní aplikaci, bude mít přehled i ve svém mobilu. V druhé polovině po přestavbě bývalého VÚTS na Evropský dům začne fungovat centrální dispečink v nepřetržitém provozu a řídit přestupní vazby i nenadálé a kolizní situace tým dispečerů KORIDu.

Tak, jako byl rok 2015 rokem přípravy centrálního dispečinku, měl by být rok 2016 rokem revize kartového systému OPUSCARD a přípravy nového řešení, které už bude umět pracovat jak s mobilními aplikacemi, tak s platebními kartami.

Zároveň se bude připravovat Zákaznické centrum veřejné dopravy v přízemí Evropského domu. To by mělo v roce 2017 na sebe stáhnout telefonický i osobní kontakt s cestujícími jak z Liberce a okolí, tak i telefonicky a elektronicky z celého Libereckého kraje, a zároveň řešit všechny problémy, které cestující mají s veřejnou dopravou nebo s kartou Opuscard. V roce 2016 by držitelé karet Opuscard i žadatelé o ně mohli dostat to, co dlouhodobě chybí - pořízení či výměnu karty ve všech větších kontaktních místech Opuscard.

Co nabízí tarif IDOL?

Od 13. 12. 2015 vstoupí v platnost i nové dokumenty Tarif IDOL a Smluvní přepravní podmínky IDOL. Dokumenty jsou nově uspořádány a zpřehledněny tak, aby v nich každý rychle našel všechny podmínky, které se týkají určení ceny jízdenky a odbavení pro danou kategorii cestujících a cestu v rámci IDOL, do dokumentů byly zapracovány poznatky od cestujících a od zaměstnanců z provozní praxe. Všechny tyto dokumenty jsou dostupné na www.iidol.cz. Nové dokumenty nepřinášejí žádné zásadní změny v druzích jízdného, cenách jízdenek nebo v principech odbavení, následující odstavce obsahují stručné shrnutí.

Tarifní nabídky pro pravidelné cestující

Cestujícím, kteří pravidelně dojíždějí do zaměstnání, do školy či z jakýchkoliv jiných důvodů, doporučujeme zakoupení časových jízdenek na osobní kartu Opuscard. Jízdenky jsou vydávány pro všechny relace ve verzi na 7, 30 nebo 90 dní. Dále zde existují možnosti výhodných ročních síťových jízdenek s platností ve všech spojích IDOL (za 10 000 Kč, pro seniory nad 70 let roční za 500 Kč).

Tarifní nabídky pro nepravidelné cestující

Pro nepravidelné cestující je určena elektronická peněženka na kartě Opuscard (přenosné i osobní). Elektronické jízdné je přibližně o 10% levnější v porovnání s papírovou jízdenkou placenou v hotovosti. Navíc elektronické jízdenky jsou přestupní nejen v rámci autobusové dopravy, ale i mezi autobusy a vlaky, dokonce je možné využívat i přestup z příměstské dopravy nebo vlaku na MHD a naopak.

Nabídky turistických jízdenek

Liberecký kraj je atraktivním turistickým regionem. Své vyžití naleznou turisté v každém ročním období. Veřejná doprava nabízí možnosti jak tento kraj poznat a využívat přitom vlaky, autobusy i tramvaje.

Jízdenky Euro Nisa

Euro Nisa Ticket je mezinárodní turistická jízdenka, která platí ve většině spojů veřejné dopravy v Libereckém kraje, ve vlacích i s přesahy do okolních krajů, na celém území dopravního svazu ZVON, tj. v německých okresech Bautzen a Görlitz a v neposlední řadě také na části území Dolnoslezského vojvodství v Polsku. Podrobnosti lze nalézt na www.iidol.cz a www.zvon.de (i v češtině).

Jízdenky platí v regionálních autobusech dopravců BusLine, ČSAD Česká Lípa a ČSAD Liberec, ve vozidlech MHD ve městech v Libereckém kraji a ve všech vlacích na území Libereckého kraje, včetně přesahů (i v rychlících) a po zakoupení místenky dle tarifu ČD také na lanové dráze ČD na Ještěd. V Německu platí také v úzkorozchodných vlacích ze Žitavy do Oybinu a Jonsdorfu a z Weisswasser do Bad Muskau, bez nutnosti platit parní příplatek.

Pro nákup jízdenek není třeba Opuscard. Cena je nastavena velmi příznivě, na 160 Kč pro jednu osobu a 320,- Kč pro až pět osob. Jízdenky je možné zakoupit na všech předprodejních místech IDOL, ale také přímo v regionálních autobusech a u průvodčího ve vlaku (v neobsazené stanici). Obliba těchto jízdenek mezi cestujícími stále roste, v ČR jich nejvíce prodají dopravci České dráhy a.s. a Vogtlandbahn GmbH.

Jízdenka IDOL+ A IDOL5+ platné v Libereckém kraji

Tyto jízdenky platí 24 hodin od zakoupení ve všech spojích zapojených do IDOL, tedy zpravidla v regionálních autobusech, osobních a spěšných vlacích a na linkách MHD Podrobnosti lze nalézt na www.iidol.cz.

Pro nákup jízdenek IDOL+ a IDOL5+ je třeba karta Opuscard, pro jednu osobu je cena stanovena na 120,- Kč a pro 5 osob na 250,- Kč. Ve skupině 5 osob stačí jedna Opuscard. Jízdenky je možné zakoupit na všech předprodejních místech IDOL, ale také přímo v regionálních autobusech a u průvodčího ve vlaku (v neobsazené stanici).

Jak se měnily jízdní řády v loňském roce?

Sdílet s přáteli na facebooku

Související články

Liberecký kraj aktualizoval plán dopravní obslužnosti do roku 2018
Nejoblíbenějším řidičem Karel Scholz a průvodčím Aleš Prášil
Vlaky Stadler v neděli vyjedou do polské Sklářské Poreby
Adventní posilové vlaky z Liberce do Drážďan vyjedou už 28. listopadu
Obrazem: Jak probíhala rekonstrukce mostu v Železném Brodě
Oficiálně otevřeli most v Železném Brodě, místní oslavili konec útrap
Kraj při zakázce na autobusovou dopravu postupoval podle zákona
Obrazem: Jak probíhala rekonstrukce Pojizerky
FOTO: Vlaky už jezdí přes Semily, nádraží si ale zaslouží další opravy
V Harrachově vzniká nová výhybna pro křižování vlaků
Od 30. srpna dochází ke změnám jízdních řádů autobusů
Terminál v Železném Brodě zahajuje 14. prosince zkušební provoz

 
 
 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Krátké zprávy z regionu Semilska

Rok české hudby podpoří kraj téměř osmi sty tisíci korun

Téměř osm set tisíc korun věnuje Liberecký kraj na podporu české hudby: Děje se tak prostřednictvím speciálně zaměřeného dotačního programu 7.11 Rok české hudby. Celkem si pořadatelé kulturních akcí z oblasti klasické hudby rozdělí 769 015 korun. „Liberecký kraj se připojil tímto dotačním programem k oslavám české hudby, které Rok české hudby přináší. Jsem ráda, že v kraji vznikají kvalitní hudební projekty, které si podporu zaslouží a přinesou posluchačům a divákům radost a krásný kulturní zážitek," uvedla Květa Vinklátová, náměstkyně pro kulturu, památkovou péči a cestovní ruch Libereckého kraje.

Výkonná rada ODS v Liberci zrušila členství dvěma členům

Výkonná rada ODS v pátek 12. dubna 2024 v návaznosti na závažné pochybnosti a podezření z korupčního jednání v Liberci rozhodla přijatým usnesením o ukončení členství Petru Židkovi a Petru Syrovátkovi. „Petr Židek byl vyzván, aby z věci vyvodil patřičné důsledky, a rezignoval na své funkce, nicméně výzvu odmítl. Ve stejné věci byl Petr Syrovátko vyzván k pozastavení členství. Oba pánové výzev neakceptovali, proto Výkonná rada ODS využila těchto mimořádných nástrojů. Výkonná rada zároveň rozhodla o zrušení Místního sdružení Liberec, čímž došlo k jeho zániku," uvedl tiskový mluvčí ODS Jakub Skyva.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Jarní novinka z Frýdlantu: na zámku ukáží turistům kastelánské křídlo
Řidiči mohou o víkendech nechat vozidla v libereckém parkovacím domě
V Semilech se běhalo pro Honzíka
Sdružení Český ráj prezentovali na veletrzích v Drážďanech i Wroclawi
Jarní koncerty v bozkovské sokolovně zakončí Brutus

Nejčtenější články

17.04.: Hasiči zachraňovali v Horní Branné kočku z dvacetimetrové výšky
17.04.: Obrazem: V divizním derby Velké Hamry porazily Turnov
19.04.: V Semilech se běhalo pro Honzíka

Další »

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasepojizeri

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT