Liberec je nově na mapě evropské železnice
29.04.2024 15:57:04 | Autor: TZ Korid LK a Filip Trdla | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Turnov,Liberecký kraj
Evropský parlament ve středu 24. dubna 2024 schválil revizi sítě hlavních evropských železnic TEN-T a rozšířil ji i o spojení Praha - Mladá Boleslav - Liberec - Frýdlant v Čechách - Zgorzelec - Görlitz. Dlouholetá snaha Libereckého kraje o zlepšení železnice mezi Libercem a Prahou si tak připsala důležitý dílčí úspěch.
„Trať do Liberce se prakticky dostává na podobnou úroveň důležitosti jako ostatní koridory v republice. Hlavní české koridory postupně procházejí modernizacemi a díky úsporám času i zkvalitnění služeb se na nich až násobně zvýšil počet cestujících. Pro všechny zodpovědné na dráze se jedná o jasný signál, že se zlepšením železničního spojení pátého největšího města v Čechách již nemusí otálet a mohou naplno rozeběhnout standardní projektovou přípravu, nikoli jen planě opakovat obecné studie, jak tomu bylo dosud," uvedl k zásadnímu rozhodnutí hejtman Libereckého kraje Martin Půta. „Ze zařazení tratě do mapy evropských koridorů prakticky plynou požadavky na elektrizaci, vyšší kapacitu a zabezpečení. Je též závazně nastaven nejpozdější termín zprovoznění a možnost čerpání finančních prostředků na stavbu z evropských fondů. To vše nám doposud v Liberci chybělo a reálné kroky ke zlepšení zdejší železnice oddalovalo."
Chybějící rychlou železnici z Liberce do Prahy pociťují jako zásadní problém obyvatelé i regionální politici napříč všemi stranami. Na podporu záměru, o kterém rozhoduje stát, činí Liberecký kraj aktivně i další praktické kroky. „Trať z Liberce do Prahy chceme modernizovat co nejdříve, proto jsme spustili přípravu aktualizace Zásad územního rozvoje Libereckého kraje, v níž bude nový koridor modernizované železnice územně ukotven. Dojednávané prodloužení vlaků mezi Libercem a Černousy prozatím do polské příhraniční stanice Zawidów je také součástí plánu, jak budoucí rychle spojení z Prahy do Liberce podpořit včetně jeho přeshraničního prodloužení do významného přestupního uzlu v Görlitz," dodal k dalším aktivitám Libereckého kraje statutární náměstek hejtmana pro dopravu Jan Sviták.
Zlepšení železničního spojení přes Zawidów plánuje Liberecký kraj v úzké spolupráci s Dolnoslezským vojvodstvím. Navazuje tím také na aktuálně rozebíhající se polský projekt obnovy osobních vlaků mezi městy Zgorzelec a Bogatynia, neboť většina trati k příhraniční stanici Zawidów je současně i spojením směr Bogatynia. „Moderní železniční síť je základem hospodářského i sociálního rozvoje regionů. Proto v Dolním Slezsku samospráva vojvodství zahájila v měřítku Polska největší a průkopnický projekt obnovy nefunkčních železničních tratí jako součást boje proti dopravnímu vyloučení. Prozatím jsme od roku 2019 obnovili přístup k železnici pro 200 tisíc Dolnoslezanů a pokračujeme dále. Usilujeme i o zlepšení důležitých přeshraničních a mezinárodních spojení, aby byli obyvatelé Dolního Slezska i Libereckého kraje ještě v užším vzájemném kontaktu a měli rozšířené příležitosti práce i vzdělávání na obou stranách hranice," doplnil k postupu Cezary Przybylski, maršálek Dolnoslezského vojvodství.
V současnosti jsou obyvatelé Libereckého kraje při cestách do Prahy odkázáni na autobusy, neboť železniční spojení Liberce s 87 kilometrů vzdálenou Prahou v minulém století doslova zamrzlo na cestovní rychlosti okolo 35 km/h s tím, že cestující ještě musí po cestě mezi vlaky přestoupit. „Při dojíždění z Liberecka do Prahy si musíte místenku na autobus rezervovat nejméně v týdenním předstihu, v den jízdy je beznadějně vyprodáno. V okrajových částech dne máte problém přiměřeně rychlé spojení vůbec nalézt. Pokud byste potřebovali po cestě pracovat, budete v autobuse omezovat svým počítačem spolucestujícího na sousedním sedadle. Pokud se na sousedních sedadlech sejdou současně velcí cestující, rozhodně nejsou po hodinové cestě autobusem svěží," dodal pohled cestujícího Pavel Blažek ze společnosti KORID LK, která v Libereckém kraji veřejnou dopravu koordinuje.
Situace dopravního spojení Libereckého kraje se dnes zásadně odlišuje od ostatních částí České republiky, kam již stát zmodernizoval železniční tratě a v pravidelných intervalech tam financuje přímé expresní a rychlíkové spoje a nasazuje komfortnější vozy s doplňkovými službami na palubě.
Související články
Od 5. února 2024 vyjedou na vlakové tratě další noční spoje
Co nového v jízdním řádu od 10. prosince?
Poděkovali zaměstnancům v dopravě za služby pro cestující
FOTO: Rekonstrukce semilského nádraží byla dokončena
Na Jizerskohorské železnici budou dál jezdit vozy Českých drah
Krajští radní projednali studii proveditelnosti trati z Liberce do Boleslavi
Podmínkou pro ČD na Jizerskohorské železnici jsou kvalitní vozy i cena
Co bude nového v jízdním řádu od 12. prosince?
Na Českolipsku od prosince vyjedou vlaky Die Länderbahn
Spojení z Libereckého do Středočeského kraje a Prahy dozná změn
Pokřtili Křišťálový vlak. Bude spojovat Liberec, Turnov a Železný Brod
Tarif IDOL dozná změn. Kraj tím reaguje na důsledky koronaviru
Vlaky Arrivy se postupně mění z červených na modré
O Jizerskohorskou železnici budou znovu soutěžit dopravci
Vlakové spoje na Českolipsku od příštího roku zajistí Die Länderbahn
FOTO: Po osobních vlacích z Pardubic do Liberce přebírá Arriva i rychlíky
Obměna vlaků pokračuje, na Českolipsku mají jezdit Die Länderbahn
Na trase z Liberce do Pardubic mají vyjet od prosince rychlíky Arrivy
Tarif IDOL uznají všichni dopravci, ale kartu si všude nezakoupíte
Arriva zaplatí Libereckému kraji na sankcích 815 tisíc korun
VIDEO: Poslední jízda rychlíku z Prahy do Harrachova
Otevřeli opravenou železniční trať z Železného Brodu do Tanvaldu
FOTO: Vlak Siemens Desiro projížděl poprvé Pojizeřím
VIDEO: Jízda vlakem z Jablonce do Szklarske Poreby
VIDEO: Jízda vlakem z Harrachova ve sněhové vánici
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Hladina podzemních vod v okolí dolu Turów za poslední dva roky vzrostla
Česká geologická služba předložila výsledky měření hladin podzemních vod v okolí dolu Turów na českém území a v okolí podzemní těsnící stěny. Vyplývá z nich, že roste jejich hodnota podél těsnící stěny na polském území, v hlubších kolektorech mezi stěnou a státní hranicí Polské a České republiky a také mezi podzemní stěnou v samotném dole Turów. Oproti tomu od září 2020 až do dubna 2024 hladiny podzemních vod v hlubších kolektorech na českém území nadále klesaly a na konci dubna 2024 jsou na nejnižší úrovni. V okolí Uhelné od srpna 2023 hladiny podzemní vody převážně stagnují a od února 2024 nepatrně rostou. „Výsledky jsou nyní mírně pozitivní. Stoupání hladin vrtů za těsnící stěnou má setrvalou tendenci a propisuje se již do několika hlubinných vrtů na českém území," uvedl Václav Židek, radní pro resort životního prostředí a zemědělství. „Jsem rád, že se také připravuje nový hydrogeologický model, který pohyb podzemních vod podrobně zmapuje. Budeme tak mít kromě čísel z měření i konkrétnější přehled vývoje a chování podzemních vod."
V Josefově Dole zvou na 34. divadelní jaro
Divadelní soubor J. K. Tyl zve na představení divadelní přehlídky Josefodolské divadelní jaro, která se bude konat ve dnech 10. až 12. května 2024. Přijďte podpořit účastníky postupové přehlídky. Nominovaný soubor bude následně zařazen na Národní přehlídku Krakonošův divadelní podzim ve Vysokém nad Jizerou. Více podrobností na Našem Jablonecku
Nejnovější články
Cena Karla Hubáčka putuje do České Lípy za rekonstrukci divadla
O víkendu se budou uklízet Krkonoše
Tradiční Běh pro Paměť národa v Liberci odstartuje Nikola Sudová
Nezaměstnanost v Libereckém kraji v dubnu klesla na 4,1 procenta
Hasiči cvičili záchranu osob v oblasti Riegrovy stezky
Nejčtenější články
13.05.: Ředitelům škol skončilo funkční období. Z 27 bude pět nových
14.05.: Na přejezdu v Sedmihorkách se srazil vlak s automobilem
13.05.: Ohlédnutí za dřevosochařským sympoziem Desná 2024
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks |
RSSJakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.