Liberecký kraj řeší situaci v ČSAD Liberec
21.02.2025 11:54:32 | Autor: Filip Trdla, KÚ Libereckého kraje | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Liberecký kraj
Posoudit efektivitu hospodaření, zajistit i nadále fungování společnosti a také navrhnout opatření ke zlepšení. To byly hlavní cíle analýzy efektivity společnosti ČSAD Liberec, a.s., kterou pro akcionáře zpracovala firma Grant Thornton Advisory k.s. Krajští radní se s výstupy analýzy seznámili na jednání v úterý 21. ledna 2025. Vyplynulo z ní, že dopravní obslužnost pro obyvatele Libereckého kraje funguje a je dobře zajištěna, ovšem ve společnosti je potřeba změnit způsob řízení, komunikaci uvnitř firmy a posílit manažerské pozice.
„Audit prověřil efektivnost provozu a vynaložených finančních prostředků Libereckého kraje a také personální strukturu společnosti ČSAD Liberec. Potvrdil, že je potřeba provést změny v řízení společnosti včetně aktualizace a vytvoření základních provozních směrnic," uvedl Jan Sviták, náměstek pro dopravu.
„Analýza efektivity společnosti ČSAD Liberec, a.s. potvrdila, že je třeba do vnitřního řízení společnosti zavést řadu opatření, která přispějí k větší transparentnosti a standardizaci řízení a rozhodování vůči akcionáři. Jedná se zejména o pravidelný manažerský reporting finančnících a provozních ukazatelů, který je základem pro řízení vnitřní efektivity společnosti. V oblasti nákupu majetku nebo obnovy vozového parku je potřeba, aby management vypracoval koncepci, která bude zohledňovat očekávané přínosy nákupu a také způsob financování a provozní zajištění v průběhu trvání Smlouvy o přepravě. Analýza dále potvrdila, že pro další rozvoj a finanční stabilitu společnosti je nutné vyřešit trend dlouhodobého růstu osobních nákladů při stabilních výnosech," doplnil Pavel Prokop, partner ve společnosti Grant Thornton Advisory k.s., která audit provedla.
„Dále je potřeba změnit finanční řízení společnosti, které je nyní postavené na osobě předsedy představenstva. Chybí tak kontrolní mechanismy (například princip ‚čtyř očí‘) v rámci managementu. Investice do majetku firmy musí probíhat na základě ekonomického vyhodnocení a výhledu," doplnil hejtman Martin Půta. „Je potřeba nastavit klasickou strukturu fungování firmy vlastněné veřejnoprávním subjektem. Jedním z problémů společnosti totiž je, že stanovy a praktické fungování v managementu odpovídají spíše monokratické struktuře ‚vlastník je zároveň předseda představenstva a vykonává manažerskou pozici‘. Chceme to od sebe oddělit, aby společnost fungovala strategicky pro dlouhodobou stabilitu."
Problémy společnosti jsou úzce spjaty s financováním na základě „Smluv o veřejných službách v přepravě cestujících ve veřejné linkové dopravě". Tyto smlouvy vycházejí z principu indexace variabilní složky mezd řidičů podle 5. skupiny prací v oboru Doprava, jejíž platnost však byla k 1. lednu 2025 zrušena. Tato legislativní změna má zásadní vliv na mechanismus kalkulace ceny dopravního výkonu (CDV). „Indexovat jsme nemohli, neboť jsme ve smlouvách měli jasný indexační mechanismus a vláda dva roky 5. tarif neupravovala. Vznikla tím disproporce, kterou však rozhodnutím o změně ceny dopravního výkonu napravujeme. Je potřeba dodat, že se to netýká jenom ČSAD Liberec, ale i dalších dopravců v regionu, se kterými máme uzavřenou smlouvu. Rada kraje schválila dodatky smluv, které nově nastavují podmínky financování dopravního výkonu pro všechny dopravce v Libereckém kraji. Pro ČSAD Liberec to znamená nejen zajištění adekvátního odměňování zaměstnanců, ale také vytvoření prostoru pro další rozvoj, zejména v oblasti modernizace vozového parku. Ta je nezbytná s ohledem na rostoucí požadavky na bezemisní mobilitu v hromadné dopravě," dodal Martin Půta. „Na jednání s předsedy zastupitelských klubů jsme se dohodli, že výsledky auditu budou předloženy také všem členům Výboru dopravy Zastupitelstva Libereckého kraje."
Analýza zároveň doporučuje změny v organizační struktuře a systému řízení společnosti, které stále nesou stopy z období před vstupem Libereckého kraje do ČSAD Liberec, a.s. (v roce 2017). Již nyní však došlo k významnému pokroku - minoritní akcionáři byli vykoupeni, což zjednodušilo rozhodovací procesy. Od 1. ledna 2025 byl navíc rozšířen počet členů představenstva na pět, přičemž každému z nich byly přiřazeny konkrétní odpovědnosti v rámci řízení společnosti. Strategickým cílem Libereckého kraje zůstává zjednodušení akcionářské struktury. Po plánované fúzi společností Autobusy LK, s.r.o., a ČSAD Liberec, a.s. bude ČSAD Liberec fungovat jako obchodní korporace výhradně vlastněná Libereckým krajem. To by mělo zajistit efektivnější řízení a flexibilnější reakci na výzvy spojené s dalším rozvojem veřejné dopravy.
Související články
Audit má zkontrolovat fungování společnosti ČSAD Liberec
Po kraji vyjede nový hybridní autobus Iveco Crossway
ČSAD Liberec koupil nový areál. Bude opravovat autobusy z regionu
Liberecký kraj nabízí linky, které odvezou hendikepované až do Prahy
ČSAD Liberec pořídila více nízkopodlažních a velkokapacitních autobusů
V Libereckém kraji budou jezdit nové autobusy ČSAD Liberec
Vnitřní dopravce modernizuje vozový park a má ušetřit kraji peníze
Liberecký kraj se ohrazuje proti analýze vzniku vlastního dopravce
Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
Události dle data
Stalo se | Připravuje se
Krátké zprávy z regionu Semilska
Krajský odbor silničního hospodářství bude od ledna řídit Frömelová
Rada Libereckého kraje obdržela v úterý 2. prosince návrh na jmenování Bc. Dominiky Frömelové, DiS. do funkce vedoucí odboru silničního hospodářství Krajského úřadu Libereckého kraje s účinností od 1. ledna 2026. Do výběrového řízení vypsaného 2. října 2025 se přihlásila jedna uchazečka. Dominika Frömelová dlouhodobě působí na daném odboru, kde zastává od roku 2024 pozici vedoucí oddělení dopravně správních agend, a tak byla doporučenou kandidátkou pro jmenování krajskou radou. Ve funkci nahradí odchodivšího Zdeňka Borovičku.
Pozor na jednodenní uzavírku u Penny v Turnově
V pondělí 15. prosince 2025 od 7:00 do 18:00 hodin bude silnice III/27926 - Sobotecká ulice -přechodně úplně uzavřena. Uzavírka se dotkne úseku od vjezdu na parkoviště k Penny po výjezd od parkoviště Maškovy zahrady směrem k vlakové zastávce. Dojde zde k napojení havarijního přepojení vodovodu. Objízdná trasa je vedena zmíněným výjezdem od Maškovy zahrady, kolem areálu koupaliště k výjezdu na kruhový objezd u zimního stadionu. Autobusová zastávka u Penny bude přesunuta na parkoviště Maškovy zahrady.
Nejnovější články
Potravinová banka Libereckého kraje se opět dočká podpory
Dvojnásobný držitel Magnesia Litera vydává svoji pátou knihu
Turnovská socha sv. Jan Nepomuckého je zpět!
Co nového v jízdním řádu od prosince 2025?
Harrachov hostí školení trenérů speciální olympiády
Nejčtenější články
13.12.: Biotop v Dolánkách se pomalu rýsuje
12.12.: Hygodomu.cz – profesionální čistota u vás doma
13.12.: Kam za sportem a zábavou o víkendu 13. a 14. prosince
Infomail
https://www.instagram.com/nasepojizeri
Odkazy
© 2010 Naše Jablonecko, s.r.o. | redakce@nasepojizeri.cz | xweb by VisionWorks | RSS
Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování veškerého obsahu (články, fotografie) je bez souhlasu vydavatele zakázáno.