Mojmír Dlabola: Kreativita nemusí být spjata pouze s uměním

04.01.2021 21:23:24 | Autor: Martina Wittmayerová | Rubrika: ŠKOLSTVÍ | Obce: Semily

Mojmír Dlabola: Kreativita nemusí být spjata pouze s uměním

Absolventi waldorfské školy 3: MgA. Mojmír Dlabola - jeden z prvních žáků Waldorfské školy v Semilech, absolvent Fakulty umění a designu UJEP Ústí nad Labem, katedry užitého umění a elektronického obrazu, odpovídal Martině Wittmayerové v rámci cyklu Rozhovory s absolventy. Jak vzpomíná na školní léta? Kde působí dnes?

V současné době žije Mojmír Dlabola v Semilech, kde pracuje částečně jako pedagog na Waldorfském lyceu, na kterém učí umělecké kurzy a mediální výchovu. Jeho další profesí i koníčkem je audiovizuální tvorba. Ve svém volném čase se rád koupe v Jizeře, medituje s motyčkou na zahradě a cvičí jógu. V současnosti zcela propadl kouzlu lezení po skalách a snaze si svépomocí vybudovat obytnou dodávku. Velmi rád ochutnává pivo, nejlépe z malých, lokálních pivovarů. Má dva psy - Majdu a Boba.

Jaký je váš pohled na waldorfskou školu (WŠ) z pohledu vzpomínek dítěte?

Pamatuji si spoustu hezkých i nepříjemných zážitků. Mezi ty příjemné patřila například pestrá výuka, plno různých výletů a školních akcí. Také si velmi dobře vybavuji těšení se na jednotlivé slavnosti a jiné rituály. Mezi těmi negativními zážitky nejvíce vynikají nepříjemné dotazování ohledně „jinakosti" naší školy z mého bezprostředního okolí. Hrál jsem závodně tenis a jako dítě jsem se občas neuměl argumentačně bránit nepříjemným poznámkám. Alternativní škola na malém městě bohužel takovýmto předsudkům čelí i v současnosti. A nejen na městě malém.

Mojmír Dlabola<br />Autor: Archiv Mojmíra Dlaboly Co vám WŠ přinesla?

Netuším, co z jednotlivých aspektů je nebo není ovlivněné samotnou školou, nicméně WŠ mi rozhodně přinesla vztah k umění a řemeslu, dále pak přetrvávající přátelství a jelikož nyní na WŠ částečně učím, tak i samotné zaměstnání a s ním spojené méně i více uvěřitelné zážitky všeho druhu. V neposlední řadě mi také přinesla zajímavé kolegy a inspirativní setkání se studenty.

Kam směřovaly vaše kroky po WŠ?

Po WŠ jsem šel studovat střední umělecko-průmyslovou školu, poté fakultu umění a designu.

Jaký byl přechod z WŠ na klasický systém vzdělávání?

Přechod na klasický systém pro mne nebyl nijak drastický. Šel jsem studovat umění a řemeslo, kde jsme spoustu času trávili na ateliéru nebo v dílnách. Nebylo nás tam tolik a panovala zde často velmi rodinná atmosféra. Jak na střední, tak i na vysoké škole. Jediný rozdíl byl v přístupu k učivu v teoretických předmětech. Jiná metodika, rytmus výuky atd.

Připravila vás WŠ na další vzdělávání, pracovní uplatnění a osobní (nepracovní) život?

Rozhodně ano. Především ve zmiňované oblasti uměleckých a řemeslných činností. Dále bych mohl psát o osobním rozvoji, vyšší empatii a spoustě dalších ušlechtilých vlastnostech, ale jak jsem již nastínil, není v mých sebepozorovacích schopnostech, zda to bylo právě školou, rodinným zázemím či například volnočasovými aktivitami mimo WŠ. Bystrý čtenář si pravděpodobně odpoví sám. Bylo to zcela určitě kombinací toho všeho. A to jsem ani nezmínil vliv karmického předurčení, tehdejší vesmírnou konstelaci a jiné důležité životní faktory...

Co jiného než WŠ vás ve zmíněných oblastech posouvalo?

Asi již mezi řádky nastíněná všemocná Ruka osudu a jiné kauzální záležitosti.

Mojmír Dlabola<br />Autor: Archiv Mojmíra Dlaboly Jaká je vaše oblast působení dnes? Máte pocit, že vás k vašemu oboru nasměrovala WŠ?

Dnes se uplatňuji částečně ve školství a částečně v jiných kreativních oborech. Veškeré rukodělné práce s přírodními materiály, barevné prostředí školy, či třeba dramatická výchova, to vše, jak známo, vytváří a podporuje v člověku neocenitelnou vlastnost, které se říká kreativita. Ta nemusí být ovšem spjata pouze s uměním. Dost nám pomáhá v životě samotném a mimo jiné také posouvá svět směrem kupředu. Tímto mírným odbočením jsem se dostal k jádru oné „oblasti", které jsem kdysi výrazným způsobem na WŠ nabyl.

Na úplný závěr této rozvolněné odpovědi bych ještě rád podotknul, že kdyby moji rodiče tehdy nebyli tak odvážní a nedali mne do první třídy nově vznikající alternativní školy, tento článek byste teď zcela jistě nečetli. Díky!

Jak vidíte WŠ z pohledu dospělého?

Jelikož jsem WŠ absolvoval, učím na ní a mám za sebou i nějaké ty waldorfské semináře, můj pohled je především velmi zaujatý. Zaujatý v tom nejlepším slova smyslu. Myslím si, že WŠ je velmi dobrou součástí výbavy pro život.

Co si myslíte o waldorfské pedagogice obecně?

V obecných rovinách moc často neuvažuji a ani to příliš neumím. Takže bych rád místo toho popřál hezké počtení a pevně věřím, že se tento článek dostane do širšího okruhu čtenářů, nejen toho waldorfského.

Rozhovory s absolventy waldorfské školy:

4. Dita Tomsová: Forma a způsob výuky je stále to, co se mnou rezonuje

2. Kristýna Šoltesová: Láska k učení mě provází celým mým životem

1. Klára Kůželová: Je potřeba pečovat o duši, to nás waldorf učil

Sdílet s přáteli na facebooku

 

Náhled fotogalerie

 

OTEVŘÍT FOTOGALERII (celkem 4 fotek)

 
 
 
 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Krátké zprávy z regionu Semilska

Krok k budoucnosti podruhé pomáhá osmákům s volbou střední školy

Ve čtvrtek 11. prosince se uskutečnil druhý ročník projektu Libereckého kraje Krok k budoucnosti a znovu potvrdil význam systematické podpory kariérového rozhodování žáků základních škol. Akce určená pro žáky 8. tříd libereckých základních škol je propojila se středními školami a jejich partnerskými firmami či institucemi a nabídla mladým lidem přehledné a srozumitelné informace o možnostech dalšího studia i budoucího uplatnění. Krok k budoucnosti vznikl jako reakce na rostoucí potřebu pomáhat žákům v období, kdy stojí před jedním z prvních zásadních rozhodnutí - volbou střední školy. Formát akce staví na jednoduchém principu: jedno místo, jeden den a přímý kontakt se školami i firmami, které jsou s konkrétními obory dlouhodobě spojeny. Žáci tak získávají nejen informace o studijních programech, ale i reálnou představu o tom, jaké dovednosti a znalosti jsou v praxi skutečně potřeba. „Podpora odborného vzdělávání a kariérového poradenství šitého na míru mladé generaci patří mezi dlouhodobé priority Libereckého kraje. Máme odpovědnost vytvářet podmínky, ve kterých se mladí lidé mohou rozhodovat informovaně a s ohledem na budoucí uplatnění. Krok k budoucnosti je jedním z konkrétních nástrojů, jak tuto odpovědnost naplňovat," uvedla radní Libereckého kraje pro školství a sport Jitka Skalická.

Krajský odbor silničního hospodářství bude od ledna řídit Frömelová

Rada Libereckého kraje obdržela v úterý 2. prosince návrh na jmenování Bc. Dominiky Frömelové, DiS. do funkce vedoucí odboru silničního hospodářství Krajského úřadu Libereckého kraje s účinností od 1. ledna 2026. Do výběrového řízení vypsaného 2. října 2025 se přihlásila jedna uchazečka. Dominika Frömelová dlouhodobě působí na daném odboru, kde zastává od roku 2024 pozici vedoucí oddělení dopravně správních agend, a tak byla doporučenou kandidátkou pro jmenování krajskou radou. Ve funkci nahradí odchodivšího Zdeňka Borovičku.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Krkonošské muzeum v Jilemnici rozšířilo sbírky o kresby Jiřího Šlitra
Rybova Česká mše vánoční rozezní opět kostely v Semilech i Bozkově
Rekonstrukce tunelu a mostů na I/35 v Liberci míří do finále
První den roku 2026 v Turnově bude bez Novoročního ohňostroje
Vánoční koncert pěveckého sboru ROSEX opět v ruprechtickém kostele

Nejčtenější články

17.12.: Hasiči vytahovali v Košťálově auto z potoka
16.12.: Střední školy v Libereckém kraji pomáhají
16.12.: Avatara 3 uvádí Kino Jitřenka už od 17. prosince

Další »

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasepojizeri

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT