Turnov preferuje v případě stavby dálnice přes Český ráj dlouhý tunel

09.07.2025 19:50:39 | Autor: SOS ČR, pjs | Rubrika: ZPRÁVY | Obce: Turnov

Turnov preferuje v případě stavby dálnice přes Český ráj dlouhý tunel

Město Turnov se postavilo za své obyvatele sdružené ve spolku Pro tunel rájem a nově podpořilo návrh na výstavbu tunelu dlouhého 5,5 km, tedy v celé délce plánované trasy dálnice na území města od Ohrazenic až za Pelešany. Důvodem ke změně usnesení městského zastupitelstva jsou obavy místních občanů. Ty sílí od podzimu, kdy Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic konečně veřejně představily svůj záměr. Podle mnoha Turnováků by měl ničivé dopady na přírodu, životní prostředí a zdraví.

Zastupitelé Turnova ve čtvrtek 26. června výrazně změnili dosavadní usnesení k dálnici a jednomyslně schválili soubor požadavků, které bude vedení města prosazovat při jednání s Ministerstvem dopravy, Ředitelstvím silnic a dálnic a Libereckým krajem. Požadavky směřují k minimalizaci dopadů zamýšlené dálnice na životní prostředí a kvalitu života obyvatel. Nejlepší cestou ke splnění tohoto cíle je právě stavba dlouhého tunelu.

Občané jednotlivých městských částí Turnova vyjádřili na posledním setkání se zastupiteli města dne 19. června tři hlavní okruhy obav a problémů:

• hluk, emise a světelný smog - občané argumentují stavbami ŘSD, které se ani po letech provozu nedaří zkolaudovat, především z hlediska nadlimitního hluku (např. Královopolský tunel v Brně),

• dopad stavby dálnice na krajinný ráz na území města a v jeho blízkém okolí, které je součástí unikátní krajiny Českého ráje,

• dopad samotné stavby na životní prostředí, kvalitu života i dopravní situaci (např. včetně zatížení místních komunikací stavební technikou).

Zastupitelé souhlasí s návrhem tunelu v celé déle plánované dálnice na katastru města. Mají být vedena „politická jednání, která by otevřela možnost spolupráce na zadání mezi Ministerstvem dopravy, ŘSD, Libereckým krajem a městem Turnov." Odpovědnost za tuto část převezmou starosta města Tomáš Hocke, místostarosta Jan Lochman, který má v gesci dopravu, a náměstek hejtmana Libereckého kraje pro životní prostředí a územní plánování Jiří Klápště. Ten během jednání poznamenal: „Tvoříme něco, co tu necháme potomkům na stovky let."

Jednání s hejtmanem Martinem Půtou k variantě dlouhého tunelu se uskuteční 21. července 2025.

EIA už není překážkou

Město Turnov novým usnesením z 26. června zároveň ruší usnesení z 23. ledna 2025, v němž hovoří a nutnosti maximálně šetrného řešení dálnice „bez nutnosti nového posouzení EIA". Dosud platné stanovisko EIA Ministerstva životního prostředí podle zastupitelů nemůže být překážkou pro mnohem účinnější ochranu životního prostředí, zdraví a kvality života občanů Turnova. Sdružení spolků SOS Český ráj navíc zjistilo po zadání důkladného hodnocení kvality EIA tak závažná faktická i právní pochybení, že podalo žádost o zrušení stanoviska EIA ministru životního prostředí

Jižní varianta by byla levnější a šetrnější

Během jednání zastupitelstva zaznívalo připomenutí, že za současnými problémy s dálnicí stojí chybné politické rozhodnutí o jejím vedení severní variantou, tedy středem Českého ráje. Zastupitel Otto Jarolímek zdůraznil i finanční úspory při volbě jižní varianty. „Pokud má tato komunikace být v koridoru, který je vymezen současnými územně plánovacími dokumenty, tak jedině tunelová varianta je schopna nějakým způsobem ochránit krajinu a zájmy majitelů dotčených nemovitostí.... Tím neměním svůj názor na celou tuto stavbu, kdy by měla být dálková kamionová doprava vytěsněna po D10 tzv. jižní variantou mimo území Českého ráje a tady by měly být provedeny některé menší úpravy stávající silnice, jako jsou obchvaty obcí... Toto by bylo stále lepší řešení i z hlediska ekonomického."

„Ten tunel je lepší ze špatných variant, už jenom ta betonová žíla skrz Český ráj by byla šílená...", uvedl zastupitel za ODS Jaromír Frič.

Starosta dále informoval zastupitelstvo a přítomné občany, že geotechnický průzkum v nestabilním území, kde ŘSD silnici naplánovalo, musí být zásadně rozšířen. K jižní variantě přečetl vzkaz od senátora Ondřeje Lochmana, že Centrální dopravní komise ministerstva dopravy schválila zařazení investiční akce I/16 Martinovice - Jičín do přípravy. Jde o silnici, která tvoří 2/3 délky tzv. jižní varianty. Stát tedy stejně plánuje kapacitní komunikaci z Jičína do Mladé Boleslavi, jen 10-15 km od plánované trasy Českým rájem.

Od schválení předchozí trasy uplynulo 13 let 

Kontroverzní trasu dálnice středem Českého ráje prosadil Liberecký kraj v roce 2012 v době zcela jiných evropských dopravních a ekologických priorit a plánů. Jde o koncepčně zastaralé a překonané rozhodnutí, které navíc schválila jen těsná většina zastupitelů Libereckého kraje.

Dálnice a její průvodní negativní dopady (tranzitní doprava, průmyslové haly, hluk) by zničily unikátní tvářnost a kouzlo jedné z nejkrásnějších krajin naší země i cenné přírodní lokality. Už v roce 1955 tu vznikla naše první chráněná krajinná oblast a o padesát let později Globální geopark UNESCO. Dálnice by také snížila turistickou atraktivitu a tím poškodila místní ekonomiku. Existuje přitom daleko lepší řešení - vedení dálnice jižně od Českého ráje.

RNDr. Jan Piňos, tiskový mluvčí koalice spolků SOS Český ráj, řekl: „Je skvělou zprávou pro obyvatele Turnova i všechny milovníky Českého ráje, jeho obyvatele i návštěvníky, že zastupitelé Turnova chtějí u zamýšlené dálnice Českým rájem minimalizovat její negativní dopady na území města stavbou dlouhého tunelu. Ten by skutečně vyřešil to, co by obyvatele nejvíc děsí - hluk, bariéru v krajině a ošklivé betonové monstrum, zcela cizí pro okolní malebnou krajinu. Usnesení turnovského zastupitelstva jednat s investorem o podstatné změně projektu bereme jako signál dobré politické rozvahy a vůle řešit závažnou situaci. Jsme rádi, že přichází právě z Turnova, města s nejvyšší kvalitou života v ČR."

„Ani dlouhý tunel v Turnově by však neodstranil hlavní problém, jen by jej odsunul za město. Tím problémem zůstává záměr postavit dálnici přímo srdcem Českého ráje, jedné z nejkrásnějších krajin u nás. Proto budeme dál usilovat o to, aby přes Český ráj dálnice nevedla, zvlášť když existuje daleko lepší řešení, dopravně srovnatelné a mnohem šetrnější pro přírodu, obyvatele, návštěvníky, státní pokladnu i místní ekonomiku. Tímto řešením je vést dálnici jen o průměrně 10 -15 kilometrů dál, jižně od Českého ráje, kde je vhodnější krajina a mnohem vyšší dopravní zátěž."

Sdílet s přáteli na facebooku

Související články

Fotovýstava představí krásy Českého ráje ohrožené stavbou dálnice
Proběhlo setkání občanů a zastupitelů na téma I/35 v Turnově
ŘSD pořádalo koordinační schůzku staveb budoucí komunikace I/35
Poradce pro krajinný ráz bude dohlížet na stavbu silnice I/35
ŘSD pořádá setkání s občany kvůli plánům projektu silnice I/35
Příprava stavby silnice I/35 mezi Turnovem a Úlibicemi jde podle plánu
V trase budoucí silnice Ohrazenice – Úlibice začal geotechnický průzkum
Nové vedení I/35 má za cíl odvést tranzitní dopravu mimo města

 
 
 

 

Další aktualita v pořadí ARCHIV AKTUALIT
 

Vyberte obec

Události dle data

Stalo se | Připravuje se

Vyberte datum:
Po Út St Čt So Ne

Krátké zprávy z regionu Semilska

Sbírka Krabice od bot prodlužuje provoz sběrných míst do 14. prosince

Diakonie ČCE se rozhodla prodloužit sbírku vánočních dárků Krabice od bot do 14. prosince. Pro štědré dárce tak bude ještě necelý týden otevřeno 66 sběrných míst, jejichž přehled je k dispozici na webu sbírky krabiceodbot.cz. V jejím patnáctém ročníku se během dvou týdnů na přelomu listopadu a prosince podařilo vybrat už 58 000 dárků pro děti z rodin ohrožených chudobou, stále však chybí dárky pro 7 000 dětí. Více podrobností

Silnice z Kuřívod na hranici kraje se dočkala rekonstrukce

Řidiči již mohou projet po 4,3 kilometru dlouhém zrekonstruovaném úseku silnice III/27235 od Kuřívod po hranici se Středočeským krajem. Stavbu za 53,5 milionu korun dokončila společnost Kuřívody SaM - COLAS, vzniklá spoluprací firem SaM silnice a mosty a COLAS CZ. Úsek je nyní bezpečný a připravený na každodenní provoz. „Jsem rád za další zrekonstruovanou silnici v Libereckém kraji. Naším cílem je zajistit bezpečné a plynulé silniční spojení v regionu. Letos kraj do oprav silnic a mostů investoval zhruba 1,27 miliardy korun, včetně prostředků ze Státního fondu dopravní infrastruktury a evropských zdrojů," uvedl Jan Sviták, náměstek hejtmana pro resort dopravy.


Archiv krátkých zpráv

Nejnovější články

Biotop v Dolánkách se pomalu rýsuje
Vánoční sbírka Krabice od bot opět i v Libereckém kraji
Kam za sportem a zábavou o víkendu 13. a 14. prosince
Zimní sezonu v Harrachově odstartuje Skiopening
Hygodomu.cz – profesionální čistota u vás doma

Nejčtenější články

12.12.: Hygodomu.cz – profesionální čistota u vás doma
12.12.: Jilemnické náměstí obsadí tradiční vánoční jarmark
11.12.: Analýza odhalila 42 rizikových míst, kde hrozí obcím zaplavení bahnem

Další »

Infomail


Chcete pravidelně dostávat informace o novinkách na tomto serveru?

Zadejte svůj e-mail:
 

Facebook

Twitter

Instagram

https://www.instagram.com/nasepojizeri

Odkazy

Fotogalerie Videogalerie Soutěže Anketa

INZERCE | KARIÉRA | KONTAKT